Duurtest elektrische dinghy motor

Yes, het seizoen is weer begonnen! Heerlijk, lente, we kunnen weer het water op. Alleen jammer dat die motor van het volgbootje weer problemen geeft. Lekkende olie, gemorste benzine, een tennisarm van het rukken aan de startkabel. Wordt 2023 dan toch eindelijk het jaar om over te stappen op een elektrische motor voor de bijboot? Maar welke dan, welke eisen stel je eigenlijk aan zo’n motortje? Wij hebben drie van zulke motoren gekocht en uitgebreid aan de tand gevoeld. Het resultaat lees je hier in de duurtest elektrische dinghy motor.

Onze selectie voor de duurtest elektrische dinghy motor

Wij zijn zeilers en gebruiksgemak, gewicht, eenvoud en portabiliteit zijn voor ons belangrijk. Wanneer wij met onze dinghy naar de kant willen gaan we niet eerst een loodzuuraccu aan boord hijsen, gevolgd door de motor en het aansluiten. Het is om deze reden dat we fluistermotoren met een externe accu per definitie niet meenemen in de test.

We hebben dus gekeken naar motoren met een geïntegreerde accu. Hiervan konden we er zo snel zes bedenken:

  • ePropulsion Spirit 1.0 Plus / Evo: Deze motor hebben we meer dan een jaar en is ons werkpaard en vooraf favoriet. We hebben deze motor op meerdere verschillende boten geprobeerd onder veel verschillende omstandigheden en ze blijft ons verbazen.
  • Torqeedo Travel 1103: Niet meegenomen in de test, we zijn sinds kort dealer van Torqeedo, maar hebben hier zelf nog geen ervaring mee op kunnen doen. Op papier zou deze motor vergelijkbaar moeten presteren als de ePropulsion Spirit.
  • Temo450: Deze motor hebben we sinds Metstrade in ons assortiment en lijkt de absolute favoriet voor zeilers. Super handzaam, innovatief, prachtig afgewerkt. Een parel in onze showroom en een absolute blikvanger. Eens zien hoe de motor het doet in een direct vergelijk met de concurrentie.
  • ThrustMe Kicker: Sinds vorig jaar zomer (Hiswa te water) in ons assortiment, en sinds een paar weken ook in bezit. De underdog in deze test. Het lijkt allemaal wat minder gepolijst dan de ePropulsion en Temo en dat minuscule schroefje kan toch nooit enige stuwkracht leveren? We gaan het meemaken.
  • RemigoOne: Niet meegenomen in de test. We hebben deze motor nog niet assortiment en afgelopen april voor het eerst in levende lijve gezien op de Green Tech Boat Show in Southampton. Een mooi ontwerp, maar nog geen productierijp product was onze eerste indruk.
  • Elco EP-5: Niet meegenomen in de test. Te groot en te zwaar voor het doel van deze test.

Duurtest elektrische dinghy motor: inleiding

Deze test gaat dus tussen de ePropulsion Spirt 1.0 (de plus in ons geval), de Temo450 en de ThrustMe Kicker. Alle drie deze motoren hebben we in bezit en alle drie de motoren hebben we flink aan de tand gevoeld. Belangrijk hierbij is te vermelden dat de ThrustMe Kicker geleverd wordt met een tas en met een reserveschroef. Dit geldt niet voor de twee andere motoren en dat hebben we mee laten wegen in het oordeel en het prijsvergelijk. Voor alle drie de motoren geldt dat ze geleverd worden met een netspanning (220V) oplader en dat een 12V oplader optioneel leverbaar is. Voor de ePropulsion Spirit en de ThrustMe Kicker is bovendien een snellader te bestellen. De ePropulsion wordt als enige geleverd met een reserve dodemansknop.

Duurtest elektrische dinghy motor: ePropulsion Spirit 1.0 Plus

Duurtest elektrische dinghy motor 03

Inleiding

Dit is de motor die we het beste kennen. Een krachtig werkpaard waar we al meer dan een jaar lang heel veel plezier van hebben. We hebben met deze motor door flinke golfslag geploeterd, tegenwind getrotseerd en serieus kilometers gemaakt. Ook hebben we de ePropulsion Spirit 1.0 Plus achter een scouting lelievlet gehangen – ging fantastisch – en er zelfs een 12 meter stalen pontonboot mee aangedreven; ging ook ver boven verwachting.

Bewaren en opbergen

De motor wordt optioneel geleverd met een prachtige tassenset en het is ons dringende advies deze set ook bij de motor aan te schaffen ter bescherming van dit mooie product. Als enige motor in deze duurtest elektrische dinghy motor beschikt deze motor over een afneembare accu van maar liefst 1276Wh. De accu is mee te nemen in de speciaal hiervoor gemaakte rugtas. Mocht de accu onverhoopt in het water vallen dan blijft deze drijven, dat geldt niet voor de motor zelf.

De motor weegt 10,6kg en de accu 8,7kg. Dit maakt dit verreweg de zwaarste motor uit deze duurtest elektrische dinghy motor, maar ook de krachtigste motor (1000W) en de motor met het grootste bereik (wij hebben er met gemak 6-8 uur mee gevaren). Om dit bereik nog te vergroten is optioneel een opvouwbaar zonnepaneel van maar liefst 100W (max) leverbaar.

Met een flinke tas voor de motor en een aparte rugtas voor de accu blinkt deze motor niet uit in ruimte- en gewichtsbesparing aan boord van een zeilboot. Voor wie echter een volwaardige krachtige elektrische buitenboordmotor zoekt met een flinke actieradius is de ePropulsion Spirit 1.0 Plus de beste keuze.

Gebruik

De motor is zeer wendbaar, vooruit en achteruit is een kwestie van draairichting van de ‘gas’-hendel. De motor heeft een functie waarbij deze op kan klappen indien onder water een obstakel geraakt wordt. Dit moet echter wel eerst ingesteld worden en dan kan de motor niet meer in de achteruit versnelling gebruikt worden. In enigszins opgeklapte toestand is de aandrijfkracht ook aanzienlijk minder evenals het vaargedrag. Ook heeft deze motor geen bescherming rond de schroef. Dit alles maakt de motor minder geschikt voor ondiep en vervuild water.

Qua design vinden wij dit een hele nette motor. De motor wordt geleverd met een reserve dodemansknop. Bij de andere twee motoren is dit een optioneel accessoire.

Prijs

De prijs van de ePropulsion Spirit 1.0 Plus is momenteel € 2.199,- wanneer we echter vergelijken met de andere motoren in de test en we voegen hier een tassenset en een reserveschroef aan toe dan komen we uit op een totaal van € 2.504,-.

De duurtest elektrische dinghy motor: Temo450

Duurtest elektrische dinghy motor 04

Inleiding

Vanaf de eerste keer dat we deze motor zagen waren we verliefd. Wat een strak en vernieuwend design! Waarom een verticale schacht, een ‘tank’ en een haakse overbrenging? Wat ontzettend slim om gewoon een lange buis te vullen met accu’s en motor. Wat een creativiteit en vindingrijkheid.

Één van de eerste dealers in Nederland

Op Metstrade zagen we de motor in het echt en we waren echt onder de indruk van de prachtige metallic aluminium afwerking, maar vooral ook van het gebruiksgemak en de kracht van deze motor. Op de beurs stond een flinke bak water en de motor kon hier getest worden ‘uit de losse hand’. 12kg stuwkracht ineens komt binnen en maakt indruk. Alsof er sprake is van een soort enorme staafmixer die je echt met twee handen goed vast moet houden.

We hebben een ontzettend leuk gesprek gehad met de mensen van Temo en mogen ons één van de eerste dealers in Nederland noemen van dit mooie merk.

In de praktijk

We hebben deze motor ook meermaals getest inmiddels en hierbij valt het volgende op. De motor is super eenvoudig en stabiel te monteren. Er is een drijflichaam verkrijgbaar waardoor de motor blijft drijven mocht deze onverhoopt in het water vallen. Met de prachtige tas, met mesh uitgevoerd waardoor de motor ook in de tas kan drogen, is deze motor echt overal aan boord op te bergen.

Wij vinden deze motor minder makkelijk te bedienen dan de andere twee motoren in deze test. Door de lange draaicirkel van de schroef ten opzichte van de bevestiging is de boot iets minder wendbaar. Wel is de boot juist hierdoor weer stabieler rechtuit. Omschakelen tussen vooruit en achteruit is even wennen, maar goed te doen. De trekkergreep in het handvat maakt regelen van de snelheid lastiger dan de andere twee motoren en is meer aan/uit dan instelbaar en bovendien niet vast te zetten. De motor vraagt een actievere bediening dan de andere twee motoren. De motor beschikt alleen over een heel minimale batterij meter in vier standen.

Perfect voor ondiep water

En heel groot voordeel van deze motor is de zeer geringe diepte en de bescherming van de schroef. Voor landing op een strandje is er geen betere buitenboordmotor denkbaar. Qua kracht is de motor afdoende voor onze volgboot, maar met flink wind, golven of stroming tegen geven wij de voorkeur aan een zwaardere motor. Deze motor is echt bedoeld om even van de mooring of ankerplaats naar haven of strand te varen, niet om een hele dag mee op pad te zijn.

Prijs

De prijs van de Temo450 is momenteel € 1,599,- wanneer we echter vergelijken met de andere motoren in de test en we voegen hier een tas en een reserveschroef aan toe dan komen we uit op een totaal van € 1,780,-.

De duurtest elektrische dinghy motor: ThrustMe Kicker

Duurtest elektrische dinghy motor 02

Inleiding

Deze motor hebben we voor het eerst gezien op YouTube en daarna op de Hiswa te water. De lichtste en kleinste geïntegreerde buitenboordmotor ter wereld, die moesten we hebben. Het heeft even geduurd, maar sinds een aantal weken hebben we de ThrustMe Kicker in bezit evenals het broertje ThrustMe Cruiser waarvan we er zelfs al een paar verkocht hebben deze maand.

Eerste indruk

Eerlijk is eerlijk, dit vinden wij geen ‘mooie’ motor. Smaak is subjectief, maar ook de afwerking is niet van het niveau van de ePropulsion Spirit 1.0 Plus en zeker niet van de Temo450. De versie die ‘ droog’ stond op de Hiswa ratelde wat bij droog lopen en het geheel kwam wat fragiel en kwetsbaar over. Bovendien is het totaal ondenkbaar dat dat mini schroefje enige stuwkracht kan genereren.

Kortom, de eerste indruk was niet echt best en ongetwijfeld heeft dit er mede toe geleid dat we er niet eerder eentje hebben aangeschaft voor eigen gebruik en test. Wat heeft er dan toe geleid dat we dat uiteindelijk wel gedaan hebben? De commentaren bij diverse vergelijkende test op YouTube! Niet één negatieve gebruikerservaring hebben we gelezen en de gebruikers van ThrustMe Kicker zijn unaniem enthousiast over het product.

In de praktijk

Dan de praktijk, een ervaring van uitersten. Allereerst valt op dat de ThrustMe in een prachtige tas wordt geleverd, inbegrepen bij de prijs en eveneens voorzien van een mesh inzetstuk. Ook bevat die tas allerlei vakjes voor de lader, de dodemansknop, de helmstok, etc. In de tas ‘deksel’ zit de mooiste producthandleiding die we ooit gezien hebben en het eerder genoemde priegelig kleine reserveschroefje. Hier is echt heel goed over nagedacht.

De bevestiging aan de boot is standaard voor een buitenboordmotor, maar voelt erg fragiel aan. Allemaal kunststof behalve de draadeinden. Doordat onze boot een negatieve spiegel heeft moest de tilthoek versteld worden. Hier ging het mis. De handleiding toont een beugel die los gezet moet worden waarna de tilthoek versteld kan worden. Geen beweging in te krijgen, althans wij durfden niet nog meer kracht op dat stukje plastic te zetten.

Gereedschap nodig? Of achteraf toch niet?

Gereedschap tevoorschijn en proberen met een inbussleutel de constructie wat losser te draaien. Geen resultaat tot met meer kracht het mechaniek in ‘klikken’ verstelbaar bleek. We hadden iets soepelers verwacht, niet dit ratelende geweld. Afijn, de motor weer achter de boot (30 minuten verder), klein beetje gas… KLAP!!! tilthoek weer ongedaan gemaakt. Dit hebben we nog een keer of 5 gehad tot we de inbus weer op de juiste kracht dicht gezet hadden om het geheel correct bij elkaar te houden.

OK, dit hebben we waarschijnlijk zelf veroorzaakt doordat we niet door durfden te duwen, waarschijnlijk stond de motor perfect afgesteld, maar het is toch wel weer de schijn tegen wanneer je een kleine drie kwartier met een motor moet vechten voordat deze voor het eerst goed afgesteld staat op de bijboot.

De verassing van de test

Maar, wacht eens, had dat mini schroefje echt genoeg kracht om de bevestiging zo’n klap te geven? Hoe kan dat? Nu de motor goed vast zat waren we perplex van de kracht van dit kleine machientje. Ruim voldoende voor onze dinghy, ver ver boven verwachting. Bovendien blijkt het lage gewicht de boot goed te doen. Is de afstandsbediening heel fijn draadloos waardoor we geen helmstokverlenger meer nodig hebben. Kijkend op het display bedachten we ons dat dit de enige motor is die in procenten de laadstatus weer geeft, niet alleen tijdens het varen, maar ook tijdens het laden. Door de prachtig ingesloten schroef denken we eigenlijk dat we die reserveschroef helemaal nooit nodig gaan hebben. Wel blijft de motor wat fragiel aanvoelen en leidt het hoge toerental tot wat trilling in de boot.

Concluderend kunnen we niet anders dan stellen dat deze motor het meeste waar voor geld levert en, mits eenmaal goed afgesteld, misschien wel de beste dinghy motor is voor zeilers die hun motortje vooraf gebruiken om van de boot naar de kant te komen.

Prijs

De prijs van de ThrustMe Kicker is momenteel € 1,450,- COMPLEET!!!

 

Conclusie

Voor wie de sterkste volwaardige buitenboordmotor zoekt voor de dinghy:
ePropulsion 1.0 Spirit Plus (klik omgelijk te bestellen)

Voor wie een compacte motor zoekt die er echt mooi uit ziet, fantastisch afgewerkt is en in iedere diepte te gebruiken is:
Temo450 (klik om gelijk te bestellen)

Voor wie een complete, compacte en krachtige motor zoekt:
ThrustMe Kicker (klik om gelijk te bestellen)

Maar goed, iedere test verdient een winnaar. De ePropulsion Spirit 1.0 Plus blijft onze persoonlijke favoriet vanwege de kracht en het bereik en omdat ruimte niet echt een punt is en we de luxe hebben van drie eigen motoren. Wanneer we echter een eerlijke winnaar moeten aanwijzen van dit vergelijk, dan kunnen we niet om de ThrustMe Kicker heen als terechte winnaar van dit vergelijk.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Noella Sandlin

    I am genuinely grateful to the holder of this website who
    has shared this fantastic article at at this time.

Geef een reactie