Begin december werden wij benaderd door de eigenaren van een Family 495 met de vraag of wij konden helpen bij de elektrificatie van hun boot met, conform ons advies, een ePropulsion Navy 6.0 set. Op de valreep voor het nieuwe jaar, zaterdag 30 december 2023, hebben Nils en ik deze ombouw uitgevoerd. Het werd een intensieve dag met de nodige uitdagingen. Omdat wij geloven in het credo “wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen”, delen we hier niet alleen het eindresultaat, maar ook een impressie van de weg ernaartoe.
Hopelijk helpt dit om niet alleen de haalbaarheid, maar ook de specifiek benodigde expertise voor een dergelijke ombouw, inzichtelijk te maken. Met de verdere elektrificatie van de pleziervaart en aankomende regelgeving vanuit o.a. Amsterdam en Leiden zullen steeds meer mensen hun bestaande boot om laten bouwen of overgaan tot de aanschaf van een nieuwe elektrische boot. In beide gevallen kunnen wij in de behoefte voorzien. Neem vooral contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te verkennen.
Terug naar de Family 495:
Family 495 elektrificatie met ePropulsion: De console voor en na
De belangrijkste uitdagingen hier waren:
- De bestaande gashendel was vrijwel onmogelijk te demonteren en de opening in de console was veel groter dan de nieuwe gashendel kon bedekken. In overleg met de klant is een dunne vezel versterkte onderplaat gemaakt.
- De drie bestaande doorvoeren voor contactslot, killswitch en 12V stekker moesten ‘hergebruikt’ worden wat uiteindelijk heeft geleid tot deze plaatsing van het display en een mooie nieuwe Talamex Curved USB/12V combinatie.
- Dit soort sloepjes worden snel en grote series gemaakt waarbij niet altijd rekening gehouden wordt met het achteraf aanpassen van de apparatuur. het doorvoeren van de benodigde kabels was ‘leerzaam’ en vroeg soms enige flexibiliteit:
Family 495 elektrificatie met ePropulsion: De 'achterbak' voor en na
Ook hier weer de nodige uitdagingen.
- Allereerst was het ons advies om een frame te maken en de ePropulsion E163 accu hier stevig op te verankeren. De klant gaf aan de voorkeur te geven aan een eenvoudiger setup en te volstaan met een spanband.
- Deze prachtige nieuwe ePropulsion accu’s maken gebruik van een waterdicht ‘plug-and-play’ connectie. Deze connectie was echter niet aanwezig op de kabelset welke met de motor geleverd wordt. Het monteren van een dergelijke connectie op een 35mm kwadraat kabel vereist gespecialiseerd gereedschap en kennis. Dat hebben wij wel, maar maakt deze set-up voor consumenten juist minder plug-and-play.
- Wij werken graag zo netjes mogelijk. Om een enorme wirwar aan kabels zo weggewerkt te krijgen en toch de schakelaars (aardlek walstroom, accu en hoofdschakelaar) toegankelijk te houden is niet eenvoudig.
- De klant had geen hoge eisen inzake stroom aan boord, alleen een USB lader zou al voldoen. Echter, uit de accu komt 48V en dat vereist een omvormer om hier 12V van te maken. Die omvormer is niet zomaar op deze accu aan te sluiten. Met behulp van een tip van onze collega’s van ZuidWesterSloep zijn we erin geslaagd om op de standaard connectie een dunne draad mee te monteren en hiermee de omvormer te voeden. Indien er een hoger wattage benodigd is voor bijvoorbeeld een stereo of koelkast, dan maken deze mooie nieuwe accu’ dit ook niet eenvoudiger. Voor een standaard aansluiting zijn ze ideaal, voor de wat meer veeleisende klant, en dat begint al bij een USB uitgang, wordt het al snel complexer.
Family 495 elektrificatie met ePropulsion: De motor voor en na
Afgezien van wat gepruts met de stuurinrichting en het doorvoeren van de kabels was het vervangen van de motor niet al te complex. Wel is de nieuwe motor langer dan de oude motor en staat de boot eigenlijk te laag voor het afstellen van deze motor. Dat doen we bij de tewaterlating. Ook de montage van de walstroom invoer (niet te zien op de foto) vergde wat lenigheid van Nils en kunst-en-vliegwerk van mijzelf.
Family 495 elektrificatie met ePropulsion: Q&A
Waarom deze motor als alternatief voor een 15pk benzinemotor?
Het 1:1 vergelijken van een elektromotor met een benzinemotor blijft lastig. Een elektromotor legt het bijna altijd af op vermogen en dus op topsnelheid, maar een elektromotor zal het altijd winnen van een benzinemotor op koppel en dus acceleratie of vlugheid. Zoals Nils ooit zo mooi verwoorde: Elektrisch varen is dan misschien niet snel, maar wel lekker vlug. In principe had deze boot bij regulier mooi weer varen uit de voeten gekund met een 3kW motor. Zit het weer een keer tegen of moet er toch een keer gas gegeven worden dan geeft 6kW net wat meer mogelijkheden. Omdat de klant vooral voor bereik wilde gaan. Was ons eerste advies de ePropulsion Navy 3kW in combinatie met de grote ePropulsion E163 accu. Het prijsverschil tussen Navy 3kW and Navy 6kW was op deze set echter bijna verwaarloosbaar waardoor de keuze uiteindelijk op de 6kW gevallen is. Andere merken hebben we wel besproken, maar de klant heeft uiteindelijk gekozen voor de ePropulsion set.
Kan dit ook op locatie gedaan worden?
Wij geven er sterk de voorkeur aan om een om een dergelijke ombouw te doen in onze eigen werkplaats in Monster of bij onze partner in Woubrugge vanwege faciliteiten en gereedschappen. Deze ombouw hebben we in Woubrugge uitgevoerd.
Kan dit ook met mijn boot?
Wij menen van wel, sterker nog, we zijn ervan overtuigd dat elektrisch varen voor 95% van de watersporters een veel beter alternatief is dan het varen met een verbrandingsmotor. We helpen u graag verder, neem vooral vrijblijvend contact met ons op.
Wat kost zo iets wel niet?
Elektrificatie is in aanschaf nog steeds duurder dan een verbrandingsmotor. Daar tegenover staat dat een dergelijke set nagenoeg onderhoudsvrij is en de verbruikskosten minimaal zijn. Gedurende de levenscyclus is elektrisch varen nu al aantoonbaar voordeliger. Deze specifieke ombouw heeft totaal ongeveer Euro 11.500 gekost.