Hoe Robust-MT Marine Technology B.V. bij kon dragen aan een autonome boot voor ISW Technasium
Op 9 november 2022 hebben we een introductiemail gestuurd naar een aantal instanties en bedrijven om kenbaar te maken dat we als bedrijf gespecialiseerd in elektrische (aandrijf)systemen voor de pleziervaart ook lokaal een verschil willen maken. Hierbij valt te denken aan sponsoring van evenementen als het Varend Corso of de scouting, maar ook stimulering van lokaal toerisme of ondersteuning van het lokale onderwijs.
Een dag na het versturen van deze mail werden we benaderd door 3 leerlingen van ISW Technasium Hoogeland uit Naaldwijk. Zij waren bezig met een opdracht voor een tweetal lokale ondernemingen: Advier en BoereGoed.
De opdracht
“Voor deze opdracht is het de bedoeling dat wij een autonome boot ontwerpen en bouwen die van het Westland naar Delft kan varen. Wij hebben ervoor gekozen dit op schaal te doen. Voor deze opdracht willen wij graag een expertbegeleider. Expertbegeleiders zijn mensen die kennis hebben over een bepaald onderwerp en daar advies en tips over kunnen geven. Wij zouden graag meer te weten willen komen over welke aandrijving het best zou passen bij ons project. Zou u ons op dit gebied kunnen helpen?”
Wat ontzettend leuk! Natuurlijk wilden wij daarbij helpen. Niet alleen omdat het innovatief en lokaal is. Het is een directe investering in de volgende generatie en hoe gaaf zou het niet zijn als dat ook nog eens tot een werkelijk potentieel product zou kunnen leiden.
We hebben Thomas, Kylian en Lyse gelijk uitgenodigd bij ons op kantoor en ze gevraagd wat de bedoeling was, hoe de tijdslijnen eruit zagen en wat de huidige status was. Dat was een ‘interessant’ gesprek. Zoals het goede jongeren betaamt was de ambitie te hoog, de tijdslijn te kort en de status wat achter op de, eigenlijk nog te maken, planning ;-). Kortom, ze konden inderdaad wel wat hulp gebruiken.
Het schaalmodel dat ze wilden maken was te klein voor onze motoren, maar we konden wel input leveren omtrent de voor- en nadelen van de verschillende soorten motoren zoals inboardmotoren, buitenboordmotoren en pods. We hebben nog even een Vaquita overwogen als motor, maar met de beoogde schaal zou dat een duikboot opgeleverd hebben.
Ook qua scheepsbouwtechniek was er best wel de nodige kennis te overdragen omtrent materialen en constructie. Uit de werkplaats heb ik wat voorbeelden van houtsoorten gehaald en uiteindelijk bleek dat ook precies gebruikt te zijn in het uiteindelijke model.
De presentatie
Op 26 januari was ik te gast bij de presentatie van het eindresultaat. In een video werd gedemonstreerd dat het model inderdaad autonoom kon varen, maar ook met drone technologie op afstand bestuurbaar was. Westland-Delft is niet gehaald, productierijp zou ik het prototype ook nog niet noemen, maar leuk was het zeer zeker wel. Het was vooral leuk om aanwezig te zijn, het enthousiasme te ervaren en een beetje voorzichtig kritische vragen te kunnen stellen.
Als er weer een dergelijk project opgestart wordt doen we graag mee en door iets eerder aan te haken zouden we nog meer bij kunnen dragen.