Peter Volken Smidt – episode 1 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Onze eigen boot staat in Maandblad Zeilen Nr4 van April 2023 in een artikel over elektrificatie van zeiljachten. In datzelfde artikel komt ook de Contest 30 van Peter Volken Smidt aan de orde. Peter heeft, net als wij zijn boot zelf geëlektrificeerd met een ePropulsion Pod 6.0 Evo. Naar aanleiding van het artikel was Peter Volken zo vriendelijk om contact met ons op te nemen en een ochtend te komen sparren over gedeelde ervaringen. Peter gaf in dit gesprek aan een aantal artikelen te hebben geschreven over zijn project. Het doet ons oprecht plezier dat wij hier namens Peter zijn ervaringen mogen delen.
Hoe het allemaal begon
Ik wil me allereerst even voorstellen, mijn naam is Peter Volken Smidt. Ontwerper van beroep, vader van 3 dochters en samen met mijn gezin woonachtig in Rotterdam vlak bij de Kralingse Plas. Al sinds mijn vroege jeugd een enthousiaste watersporter waarbij ik altijd had gezegd, van mijn eerste salaris koop ik een boot.
Dat is niet gelukt helaas maar nu de dochters oud genoeg zijn om te kunnen zwemmen besluit ik in 2019 toch op zoek te gaan naar een betaalbare zeilboot. En die vind ik, en wat voor een. Een verwaarloosde Contest30 uit de jaren 70. Hij voldoet precies aan mijn wensen. Het is een opknapper met voldoende slaapplaatsen om er ooit mee op vakantie te kunnen, genoeg kluswerk om mijn ontwerpershart sneller te laten kloppen en een oude Volvo Penta dieselmotor die een lek heeft in het koelelement. Provisorisch laat ik bij aankoop de motor oplappen zodat die thuishaven bereikt.
Refit
Met vereende krachten werk ik hard aan het opkalefateren van de boot. De laklaag van de polyester romp is slecht, het onderwaterschip heeft hard nieuwe antifouling nodig en alle elektronica aan boord stamt uit de tijd waarbij gloeilampen de norm was. De bedrading is oud en versleten.
Enthousiast begin ik aan de refit van mijn nieuwe droomboot. Grondig wordt de 30 ft volledig ontdaan van de oude verflagen om daarna opnieuw op te bouwen met moderne verfsystemen. Binnen wordt de kluwen van oude elektriciteitsdraden vervangen voor nieuwe en veilige bedrading is het nu LED wat de klok slaat. Navigatie, AIS, windwijzers, NMEA 2000 datakabels, het hele zwikkie zorgt er langzaam maar zeker voor dat de boot zowaar een modern schip begint te worden. Maar er is nog één ding wat knaagt, die motor. Hoewel de opdracht bij aankoop was, oplappen zodat we Rotterdam halen, ik vertrouw de meer dan 40 jaar oude motor niet, hij rookt en stinkt en wordt veel snel te warm.
Elektrificatie
Mijn enthousiasme over de boot is onverminderd groot dat ik besluit om ook te investeren in een andere aandrijving.
In mijn onwetendheid begint mijn zoektocht naar nieuwe aandrijving bij de traditionele motorleveranciers. Doordat de huidige Volvo motor schijnbaar een hele compacte motor is met een korte afstand tussen de keerkoppeling merk ik al snel dat een standaard dieselmotor niet gaat passen op de huidige plek in de boot. Ik merk ook dat de leveranciers niet al te enthousiast worden van het ombouwproject. Getergd zet dit mij aan het denken. Langzaam maar zeker groeit het besef dat het toch wat ouderwetse diesel niet meer de brandstof kan zijn in mijn boot. Ik wil overschakelen op een duurzaam alternatief. Iets wat ik zelf kan plaatsen in de boot, wat ruimtebesparend is en wat onderhoudsvrij is.
Via een lange zoektocht op internet waarbij ik allerlei opties onderzoek maak ik uiteindelijk de keuze om te gaan voor een elektrische aandrijving. Ik zoek ook iets waarbij ik geen gebruik meer hoef te maken van de oude schroef die soms toch wat water in de bilge binnen laat en beland zo bij de elektromotoren van Epropulsion.
Ik bereken de benodigde capaciteit. De Contest30 is, zoals de naam vermoedt, 30ft lang (9 meter), weegt ongeveer 4500 kg en de huidige 10PK diesel is voldoende sterk om de boot functioneel te verplaatsen. Via allerlei omreken factoren krijg ik het advies om voor een Epropulsion Pod drive 6.0 EVO te gaan. Samen met een Epropulsion E-serie Accu E175 zou ik theoretisch 6 uur op economische snelheid kunnen varen. Dit volstaat voor het gebruik wat ik voor ogen heb met deze boot.