Peter Volken Smidt – episode 12 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…
6. Het maken van een fundering
7. Het pellen van het onderwaterschip
8. Pantsercoat, een eeuwig durende bescherming
9. De (tijdelijke) installatie van de pod-motor
De antifouling
Dit is alweer episode 12 van het conversieverslag van Peter Volken Smidt. In het proces tot verduurzamen van de boot zijn vele keuzes te maken. Dat begon al bij de keuze voor het opknappen van een oude boot. Gezien alle chemicaliën die nodig zijn geweest voor het verlengen van de houdbaarheid van de boot kan je afvragen of dat afweegt tegen de bouw van een nieuw schip. Economisch denk ik wel, qua milieu impact is de bouw van een nieuw schip nog steeds vrij omvangrijk. Dat zelfde geldt voor het elektrificeren van de motor, alle grondstoffen die nodig zijn voor het maken van de accu zijn ook schaars en is dat het waard?
Een laatste slag is de keuze van de antifouling. Zeker na het schuren van het spul kwam ik er achter dat dit toch wel echt een goedje is wat ik niet in het milieu wil laten komen. Ik ga daarom op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief wat geschikt is voor relatief langzaam varende boten, pesticide vrij en makkelijk in onderhoud. Daarnaast wil ik niet ieder jaar mijn boot uit het water halen dus moet het ook nog eens twee jaar kunnen functioneren.
Er komen steeds meer aanbieders die beweren een goed alternatief te hebben voor de oude traditionele en helaas ook vervuilende antifouling.
Er kwamen echter twee producten naar voren die ik als erg geschikt heb beoordeeld. International heeft sinds januari 2023 het product B-free explore, een biocide vrije fouling. Daarnaast heeft Hempel al enkele jaren Silic one wat vergelijkbaar is met het product van International.
Doordat levering van het eerste genoemde product niet op tijd is voor mijn boot besluit ik om silic one van Hempel te gaan toepassen. Na wat navraag blijkt dat ik de silic one tiecoat (de hechtlaag) rechtstreeks kan toepassen op de pantsercoat. Na de tiecoat volstaan twee lagen silic one om zeker twee jaar door te kunnen varen.
Zoals ook de naam doet vermoeden wordt de basis gevormd door siliconen. Deze komen niet vrij in het water maar voorkomen hechting aan de oppervlakte. Met regelmatig varen hou je de laag vrij van aangroei en anders is een zomerse duik in het water gewapend met een zachte spons ook een goede manier om de boot vrij van aangroei te houden.
Het aanbrengen van de tiecoat en silicone is nog wel iets om goed in te plannen. Er zijn vrij strikte voorwaarden qua temperatuur, opvolgtijden en luchtvochtigheid. En zeker nu het nog geen echte lente is vormt dat nog wel een uitdaging.