Peter Volken Smidt – episode 3 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
In episode 1 leerden we Peter Volken Smidt kennen. In episode 2 werd de motor van de Contest 30 verwijderd. Deze episode lezen we hoe de Contest 30 ‘op het droge is gegaan’.
Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
Omdat de boot nog in het water lag terwijl die ontdaan werd van de oude diesel was het niet mogelijk alle onderdelen in een keer te verwijderen. Met name de schroefas en de watergekoelde uitlaat etc moesten blijven zitten om te voorkomen dat de boot naar bodem van de haven zou zinken. Begin oktober ‘22, een jaar later dan gehoopt, wordt de boot uit het water getakeld. Als eerste verwijder ik alle resterende oude rommel.
Tussen het moment van aanschaf van de nieuwe elektromotor en het daadwerkelijk elektrificeren van de boot heb ik genoeg denktijd gehad. Zo ben ik erachter gekomen dat de locatie van de schroef toch we vrij bepalend is voor de wendbaarheid van de boot. Aangezien ik geen boegschroef heb is met name bij een lage snelheid en de manoeuvreerbaarheid het belangrijk dat de locatie van de schroef dicht bij het roer zit. Het is ook niet voor niets dat de huidige schroef zo dicht bij mijn roerblad zit. In de ideale wereld zou dit ook de locatie moeten zijn van de nieuwe schroef.
Rompvorm
Wat ook belangrijk is, is dat de rompvorm waar de pod motor bevestigd gaat worden zo vlak mogelijk is of wordt waardoor de schroef niet onder een hoek maar zo horizontaal als mogelijk onder de boot hangt. De oude schroef steekt nu de romp uit op een plek waar de romp schuin omhoog loopt richting de waterlijn. Verre van ideaal voor het plaatsen van de nieuwe motor.