Peter Volken Smidt – episode 6 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
Het maken van een fundering
De oude motor stond niet voor niets op een stevige fundering, daar waar de schroefas naar buiten stak was massief polyester verbonden met de rest van de romp en hoewel de nieuwe huid stevig overkomt lijkt het me toch goed om de krachten die straks door de nieuwe motor op de romp komen te verdelen over een groter oppervlak. Verschillende opties heb de revue gepasseerd, zoals het maken van een stel hardhouten spanten die de krachten verdelen maar uiteindelijk ervoor gekozen om met giethars (polyurethaan) een groter oppervlak te creëren.
Het grote voordeel van polyurethaan is dat het zelf egaliserend is, niet krimpt en ook niet extreem heet wordt bij het uitharden.
Ik teken en reken uit tot waar denk dat ik versteviging nodig heb en kom erachter dat ik met 12 liter polyurethaan een voldoende stevige fundering kan maken om de torsi-krachten van de motor over te brengen op de rest van de romp. Van karton maak ik een mal zodat ik een houten schotje als afscheiding met epoxy pasta tegen de romp aan kan plakken.
Tijd om de polyurethaan te gaan gieten. Ik lees nog even de productspecificaties door en kom tot mijn schrik erachter dat het product alleen gebruikt kan worden vanaf 15 graden… Buiten is het ongeveer 10 graden en het ziet er richting de winter er niet naar uit dat het snel weer warmer wordt. Gelukkig staat er nog een elektrisch kacheltje niets te doen en gewapend met kachel en al meng ik de polyurethaan met de harder en giet ik de fundering vol. De kachel stook ik op tot een veilige 16 graden en warempel, een paar uur later is de boel precies zoals ik had gehoopt uitgehard.
Op naar de volgende stap, de oude motorruimte opfrissen en daarna het installeren van de randapparatuur.