Peter Volken Smidt – episode 7 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
het pellen van het onderwaterschip
Werkzaamheden beginnen parallel te lopen, en het weer en met name de temperatuur begint parten te spelen in de planning. Want hoewel ik de zogenaamde ‘winterepoxy’ gebruik die nog verwerkbaar is tot 5 graden boven nul begint dat met de inkomende winterse temperaturen een issue te worden.
De motorruimte is inmiddels leeg, op de oude fundering moet horizontaal de nieuwe accu komen. Met hardhout maak twee taps toelopende wiggen zodat ik daarop een horizontale houten vloer kan maken. En als ik dan toch bezig ben besluit ik ook om de rest van de motorruimte uit te timmeren om die ten slotte met glasvezel waterbestendig te maken. Met het uit timmeren is inmiddels een start gemaakt, de epoxy moet even wachten vanwege te lage temperaturen.
En natuurlijk, het is nog lang geen maart maar ik voel wel de druk om met het onderwater schip nu het mooi droog weer is zo ver mogelijk af te maken.
En dat schiet nog niet erg op. Het schuurwerk aan de antifouling gaat traag en heeft me de nodige hoestbuien en traanogen opgeleverd.
Dit kost me een paar jaar van mijn leven en dus broed ik op een plan B en besluit om de antifouling met een chemische afbijt te lijf te gaan. Als ik alle informatie op internet mag geloven zou dit als een paar onzichtbare handen moeten helpen.
Van Starbite koop ik 2,5 lier antifouling remover wat voldoende moet zijn voor het verwijderen van ongeveer 16 m2 antifouling.
Tussen het smeren en afkrabben heeft het middel een paar uur tijd nodig om goed door te dringen in de diepere lagen. Het grote voordeel is dat het polyester niet wordt aangetast.
Zelfs onder het vriespunt werkt het spul. En hoe, ik smeer een flink stuk romp in om daarna met een plamuurmes de smurrieachtige substantie er eenvoudig af te krabben. Laagdikte maakt uit, want daar waar ik wat minder smeer voelt het afkrabben meteen wat lastiger.
Na een uur flink krabben bereik ik een resultaat waar ik eerder een paar uur op sta te schuren.
Met vereende krachten behandel ik de rest van de romp en is die nu bijna klaar voor de eerste lagen pantsercoat, een tweecomponenten epoxy die het onderwaterschip moet beschermen tegen osmose.