Peter Volken Smidt – episode 8 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…
Pantsercoat, een eeuwig durende bescherming
Nu het onderwaterschip volledig vrij is van oude teerachtige verflagen en de romp glad en strak tevoorschijn komt is het belangrijk om al die uren schuurwerk voor eens en voor altijd te belonen zodat dit niet nog een keer nodig is. En hoewel de romp van deze Contest meer dan 40 jaar oud is zie ik geen spoortje osmose. De volledige onderkant is hard. Om te voorkomen dat er toch osmose gaat ontstaan wordt een bescherming van een pantsercoat aangeraden. De twee componenten epoxy wordt gebruikt om de romp te sealen. Doordat de pantsercoat niet erg vloeibaar is ontstaat snel enige laagdikte. Wel is het van belang om minimaal 4 lagen op de huid te smeren zodat er geen poreuze plakken meer zijn waar nog water naar het polyester kan dringen. Een groot voordeel van de pantsercoat is dat zelfs bij temperaturen van 5 graden boven nul dit spul is te smeren.
Nadat ik de romp grondig heb ontvet maak een verwerkbare hoeveelheid pantsercoat aan. Met een roller smeer ik het uit over het oppervlak. Vanwege de viscositeit is dit wel even een klusje maar uiteindelijk is het (tussen) resultaat verbluffend. Nog 3 lagen te gaan voordat de antifouling er weer op kan.