Ons verhaal – duurzame watersport uit eigen ervaring

Het begon allemaal met een geannuleerde roadtrip

Dat leidde eerst tot een impulsaankoop van een kajuitcatamaran, gevolgd door een totale restauratie. Deze restauratie, en het eigen verlangen naar duurzame watersport leidde tot conversie naar elektrische aandrijving. Vanuit deze ervaring onstond een nieuw bedrijf gespecialiseerd in elektrische aandrijving en systemen in de pleziervaart. Dit is ons verhaal.

Kajuitcatamaran

In 2018 wilden we een road-trip maken maar door omstandigheden ging dit op het laatste moment niet door. In de lente en voorgaande jaren hadden we regelmatig gebruik gemaakt van een Defender 27 zeilboot van onze beste vrienden. Met het annuleren van de vakantie ontstond enig budget ,te gebruiken voor de aanschaf van een eigen boot.

Uiteraard was het vakantiebudget niet afdoende voor de aanschaf van een luxe jacht. Aangezien wij toch de neiging hebben om dingen te ontmantelen en te herbouwen was een klusboot geen bezwaar.

Eisen en behoeften

De weekendjes zeilen hadden ons wel het nodige geleerd omtrent de behoeften van het gezin. Remco wil vooral zwerven en lange afstanden zeilen. Karolina en Yara willen graag een goed bed, een beetje comfort, een toilet, een goede keuken en een boot die vlak blijft liggen. Nils wil samen klussen en een boot die vooral hard gaat en sportief te zeilen is. Geschreven in drie regels lijkt dit te overzien. In de wereld van de watersport vraagt dit om een groot, luxe uitgevoerd jacht en dan blijft de uitdaging van vlak liggen nog over.

Avond aan avond werd er op Markplaats gezocht naar een passende boot. Al snel werd duidelijk dat de combinatie van wensen eigenlijk niet te realiseren zou zijn in een monohull zeilboot. Althans niet, zonder hier een absoluut vermogen in te investeren of een totaal krot aan te schaffen. Iedere avond kwam er een onooglijke catamaran terug in de zoekresultaten, maar daar hadden we totaal geen interesse in.

Hoewel? Bij nader inzien leek dit wel aan alle eisen te kunnen voldoen. Hoe zeilt dat dan? Is dat niet voor oude mensen? Is daar wel sportief mee te zeilen? We besloten een weekendje naar Lauwersoog te gaan om een proefvaart te maken.

 

En toen hadden we, toch nog impulsief, een boot gekocht

RestauratieDe proefvaart leerde ons twee dingen. Ten eerste dat de boot, die er op de bovenste foto wellicht mooi uit ziet, in erbarmelijke toestand verkeerde. Ten tweede dat we ineens zo ontzettend verliefd waren geworden op het zeilen met een kajuitcatamaran dat we de boot nog gekocht zouden hebben als we haar volledig zouden moeten herbouwen. Totale restauratie en herbouw werd dan ook het plan.

In de herfst van 2018 hebben we de boot van Lauwersoog naar de Braassemermeer gezeild. Begin 2019 is ze op het droge gegaan. Van 2019 tot 2021 zijn we bijna volcontinu aan de boot aan het werk geweest. We hebben alles uit het interieur gehaald, het gehele dek vervangen, de hele buitenkant kaal gehaald, ruiten en dekbeslag verwijderd tot er alleen nog een polyester broodtrommel met een paar grote gaten over was.

Stukje bij beetje zijn we gaan herbouwen. Eerst het dek, toen de schotten en bedden, toen nieuwe ramen, vloerdelen, deurtjes, etc.

Hoe herbouw leidde tot elektrificatie van de aandrijving

Ons verhaal - duurzame watersport uit eigen ervaringEen geheel kale boot waar niets herbruikt wordt anders dan de polyester schaal vergt ook herziening van de motorisering en technische uitrusting aan boord. Tijdens de overweging om een nieuwe buitenboordmotor aan te schaffen kwam een medelid van de Nederlandse Catamaran en Trimaran club met een nieuwsbericht over elektrische buitenboordmotoren van het merk ePropulsion. Dat klonk innovatief en interessant en de moeite waard om te onderzoeken. Op de site van ePropulsion kwamen we pods tegen welke onder de boot gemonteerd kunnen worden. Regelaars en accu’s kunnen in dat geval binnen in de boot gemonteerd worden. Dat zou zomaar eens een oplossing kunnen zijn voor onze catamaran. Twee pods in plaats van één zware vervuilende buitenboordmotor die ook nog eens nagenoeg onbestuurbaar is bij krap manoeuvreren.

Na wat gepuzzel kwamen we uit op een configuratie van 2 maal 3.0Pods Evoe80 accu’s30A chargers en twee losse draadloze Evo remotes. Er is ook een vaste dual remote leverbaar, maar die was toen voor ons niet op tijd.

Bouwen en testen

TewaterlatingHet uitdenken, puzzelen, ontwerpen, aanschaffen, testen, op maat maken, monteren en aansluiten van dit prachtige product gaf ons veel voldoening. Zoveel dat we ervan overtuigd raakten dat we de juiste keuze voor ons schip gemaakt hadden. Het bereik zou mogelijk nog wel een zorgpunt kunnen vormen. Met theoretische rekenmodellen op basis van een andere catamaran met Navy 3.0 motoren konden we ook die zorg weg nemen.

In de nazomer van 2021 is de boot, inmiddels hernoemd “Karemaniya”, te water gelaten bij Molenaar Jachtbouw te Woubrugge. Met als doel een paar weken proef te varen met de nieuwe elektromotoren.  Gedurende die weken hebben de motoren ver boven verwachting gepresteerd. We beschikken over meer dan genoeg kracht en bereik voor onze boot.

Het resultaat

De topsnelheid van 7,5 knopen is ruim voldoende, maar veel fijner is het om ongeveer 3,5 knoop te varen en dan geen enkele boeggolf, hekgolf, of geluid te produceren. De boot glijdt als een zwevend tapijt over het water en is een enorme blikvanger. De actieradius loopt van 18km op naar meer dan 90km wanneer spaarzaam omgegaan wordt met het vermogen. Opladen is in anderhalf tot twee uur gebeurd en manoeuvreren is echt supergaaf. De boot draait bijna om de as en de draadloze remotes bieden de mogelijkheid om over de boot en zelfs de steiger te lopen tijdens het afmeren.

De volgende puzzel: integratie nieuwe elektrische systemen

Ons elektrische schemaInmiddels, lente 2022, ligt de boot alweer een paar maanden in de loods om haar zeilklaar te maken. Op de planning staat verder om het interieur af te bouwen en haar te voorzien van een totaal nieuw elektrisch systeem. Dit systeem moet niet alleen een serieuze huisbatterij van stroom kunnen voorzien, maar ook geïntegreerd worden met de elektrische aandrijving. De elektra is een project op zich. Wederom hebben we ontzettend veel plezier gehad aan het puzzelen, ontwerpen en uitdenken van dit complexe systeem.

 

Robust-MT Marine Technology B.V.

Per februari 2022 is Robust-MT Marine Technology B.V. opgericht als volle dochter van Robust-IT B.V. De intentie is om de kennis en ervaring die wij opgedaan hebben met ons schip te vermarkten en zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze fantastische producten. We starten klein met losse buitenboord motoren. De ervaring met de inbouw van het meest complexe product dat in deze markt te vinden is maakt bredere dienstverlening een relatief kleine stap. Zeker ook omdat het in geval van een catamaran gaat om dubbele uitvoering en de aandrijving ook nog eens volledig geïntegreerd is met de overige elektrische systemen aan boord.

De aanwezigheid van een solide holding met een aantal zusterbedrijven maakt Robust-MT Marine Technology B.V. meteen een betrouwbare partij in de markt en eventuele opschaling relatief eenvoudig.

Familiebedrijf

Voor Nils, die na zijn Havo een technische studie zal gaan volgen, is Robust-MT Marine Technology B.V. de uitgelezen kans om jong te starten met ondernemen en voor Remco is dit een kans om van hobby werk te maken. Doordat ook Karolina en Yara mee gaan werken en er een kantoor gecreëerd wordt waar we samen kunnen werken is de Robust-IT groep met Robust-MT Marine Technology B.V. een echt familiebedrijf geworden. eigen ervaring Ons verhaal – duurzame watersport uit eigen ervaring

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen in Zuid Holland tussen Rotterdam en Den Haag, nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij ook over een ligplaats aan het Haringvliet, vlak bij Zeeland, waar we ook proefvaarten kunnen verzorgen. Tevens werken we samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge nabij Amsterdam en Noord Holland. Deze locatie beschikt over een eigen haven, een grote kraan alsook een verwarmde en onverwarmde loods. Samengevat, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.

Wilt u een nieuwe elektrische motor voor uw boot kopen of een bestaande boot ombouwen naar elektrische aandrijving? In onze webshop is alles te koop om ook van uw project een succes te maken. Wij bieden het breedste assortiment van Nederland aan op het gebied van elektrische motoren en aandrijfsystemen in de pleziervaart en tevens tegen de scherpste prijs. Wij onderscheiden ons daarnaast door onze eigen ervaringen met elektrificatie van bestaande boot en staan er mede hierdoor voor garant dat uw kostbare aanschaf ook leidt tot een positieve ervaring. Regelmatig vind u in onze webshop producten in de aanbieding, plaatsen wij eigen test verslagen in onze blog pagina en ook bieden we complete sets aan van motor, accu en alle additioneel benodigde apparatuur. Op onze homepagina staan tevens een aantal reviews en beoordelingen van tevreden klanten, graag zetten we uw review hier nog bij.