Het begon allemaal met een geannuleerde roadtrip

In 2018 wilden we een road-trip maken maar door omstandigheden ging dit op het laatste moment niet door. In de lente en voorgaande jaren hadden we regelmatig en de weekends gebruik gemaakt van een Defender 27 zeilboot van onze beste vrienden. Met het annuleren van de vakantie werd vrij impulsief de keuze gemaakt om het gereserveerde budget dan te gebruiken voor de aanschaf van een eigen bootje.

Uiteraard was het vakantiebudget niet afdoende voor de aanschaf van een luxe jacht, maar aangezien wij toch de neiging hebben om dingen te ontmantelen en naar eigen smaak weer te herbouwen was een klusboot geen bezwaar.

De weekendjes zeilen hadden ons wel het nodige geleerd omtrent de behoeften van het gezin. Remco wil vooral zwerven en lange afstanden zeilen. Karolina en Yara willen graag een goed bed, een beetje comfort, een toilet, een goede keuken en een boot die vlak blijft liggen. Nils wil samen klussen en een boot die vooral hard gaat en sportief te zeilen is. Geschreven in drie regels lijkt dit te overzien, maar in de wereld van de watersport vraagt dit om een groot, luxe uitgevoerd jacht en dan blijft de uitdaging van vlak liggen nog over.

Avond aan avond werd er op Markplaats gezocht naar een passende boot maar al snel werd duidelijk dat de combinatie van wensen eigenlijk niet te realiseren zou zijn in een monohull zeilboot zonder hier een absoluut vermogen in te investeren of een totaal krot aan te schaffen. Iedere avond kwam er een onooglijke catamaran terug in de zoekresultaten, maar daar hadden we totaal geen interesse in.

Hoewel? Bij nader inzien leek dit wel aan alle eisen te kunnen voldoen. Maar hoe zeilt dat dan? Is dat niet voor oude mensen? Is daar wel sportief mee te zeilen? We besloten een weekendje naar Lauwersoog te gaan om een proefvaart te maken.

De proefvaart leerde ons twee dingen. Ten eerste dat de boot, die er op de bovenste foto wellicht mooi uit ziet, in erbarmelijke toestand verkeerde. Ten tweede dat we ineens zo ontzettend verliefd waren geworden op het zeilen met een kajuitscatamaran dat we de boot nog gekocht zouden hebben als we haar volledig zouden moeten herbouwen; dat werd dan ook het plan.

In de herfst van 2018 hebben we de boot van Lauwersoog naar de Braassemermeer gezeild en begin 2019 is ze op het droge gegaan. Van 2019 tot 2021 zijn we bijna volcontinu aan de boot aan het werk geweest. We hebben alles uit het interieur gehaald, het gehele dek vervangen, de hele buitenkant kaal gehaald, ruiten en dekbeslag verwijderd tot er alleen nog een polyester broodtrommel met een paar grote gaten over was.

Stukje bij beetje zijn we gaan herbouwen. Eerst het dek, toen de schotten en bedden, toen nieuwe ramen, vloerdelen, deurtjes, etc.

Een geheel kale boot waar niets herbruikt wordt anders dan de polyester schaal vergt ook om herziening van de motorisering en technische uitrusting aan boord. Tijdens de overweging om een nieuwe buitenboordmotor aan te schaffen kwam een medelid van de Nederlandse Catamaran en Trimaran club met een nieuwsbericht over elektrische buitenboordmotoren van het merk ePropulsion. Dat klonk innovatief en interessant en de moeite waard om te onderzoeken. Op de site van ePropulsion kwamen we pods tegen welke onder de boot gemonteerd kunnen worden terwijl regelaars en accu’s binnen in de boot gemonteerd worden. Dat zou zomaar eens een oplossing kunnen zijn voor onze catamaran. Twee pods in plaats van één zware vervuilende buitenboordmotor die ook nog eens nagenoeg onbestuurbaar is bij krap manoeuvreren.

Na wat gepuzzel kwamen we uit op een configuratie van 2 maal 3.0Pods Evo, e80 accu’s, 30A chargers en twee losse draadloze Evo remotes. Er is ook een vaste dual remote leverbaar, maar die was toen voor ons niet op tijd.

Het uitdenken, puzzelen, ontwerpen, aanschaffen, testen, op maat maken, monteren en aansluiten van dit prachtige product gaf ons zo veel voldoening dat we ervan overtuigd raakten dat we de juiste keuze voor ons schip gemaakt hadden. Het bereik zou mogelijk nog wel een zorgpunt kunnen vormen, maar met wat theoretische rekenmodellen op basis van een andere catamaran met Navy 3.0 motoren konden we ook die zorg weg nemen.

In de nazomer van 2021 is de boot, inmiddels hernoemd “Karemaniya”, te water gelaten bij Molenaar Jachtbouw te Woubrugge. Met als doel een paar weken proef te varen met de nieuwe elektromotoren.  Gedurende die weken hebben de motoren ver ver boven verwachting gepresteerd. We beschikken over meer dan genoeg kracht voor onze boot. De topsnelheid van 7,5 knopen is ruim voldoende, maar veel fijner is het om ongeveer 3,5 knoop te varen en dan geen enkele boeggolf, hekgolf, of geluid te produceren. De boot glijdt als een zwevend tapijt over het water en is een enorme blikvanger voor andere watersporters. De actieradius loopt van 18km op naar meer dan 90km wanneer spaarzaam omgegaan wordt met het vermogen. Opladen is in anderhalf tot twee uur gebeurd en manoeuvreren is echt supergaaf. De boot draait bijna om de as en de draadloze remotes bieden de mogelijkheid om over de boot en zelfs de steiger te lopen tijdens het afmeren.

Inmiddels, lente 2022, ligt de boot alweer een paar maanden in de loods om haar zeilklaar te maken, het interieur af te bouwen en haar te voorzien van een totaal nieuw elektrisch systeem dat niet alleen een serieuze huisbatterij van stroom kan voorzien, maar ook geïntegreerd kan worden met de aanwezige elektrische aandrijving. De elektra is een project op zich en wederom hebben we ontzettend veel plezier gehad aan het puzzelen, ontwerpen en uitdenken van dit complexe systeem.

We, en dan in het bijzonder Nils en Remco, zijn tot de conclusie gekomen dat Nils zich serieus verder wil ontwikkelen in de watersport met een specialisatie naar elektra aan boord en dat Remco eigenlijk gelukkiger wordt van dit soort puzzels en het werken aan bootjes dan van het werk dat hij de afgelopen 20 jaar uitgevoerd heeft in de corporate IT wereld.

Per februari 2022 is Robust-MT Marine Technology B.V. opgericht als volle dochter van Robust-IT B.V. met de intentie om de kennis en ervaring die wij opgedaan hebben met ons schip te gaan vermarkten en zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze fantastische producten. We starten klein met losse buitenboord motoren. Maar de ervaring die wij nu hebben met de inbouw van het meest complexe product dat in deze markt te vinden is en de integratie ervan met een totaal nieuw innovatief elektrisch systeem aan boord maakt bredere dienstverlening een relatief kleine stap. De aanwezigheid van een solide holding met een aantal zusterbedrijven maakt Robust-MT Marine Technology B.V. meteen een betrouwbare partij in de markt en eventuele opschaling relatief eenvoudig.

Voor Nils, die na zijn Havo een technische studie zal gaan volgen, is Robust-MT Marine Technology B.V. de uitgelezen kans om jong te starten met ondernemen en zijn opgedane kennis direct in de praktijk te brengen. Doordat ook Karolina en Yara mee gaan werken en er een kantoor gecreëerd wordt waar we samen kunnen werken is de Robust-IT groep met Robust-MT Marine Technology B.V. een echt familiebedrijf geworden.