Je bekijkt nu Elektrisch varen, geniet van de stilte​

Elektrisch varen, geniet van de stilte​

Elektrische auto’s

Wie had 10 jaar geleden kunnen vermoeden hoe enorm veel elektrische auto’s er in 2022 zouden rond rijden? Er is sprake van een massale elektrificatie van het wagenpark. De redenen hiervoor lopen uiteen maar bestaan onder andere uit duurzaamheid (discutabel), status, prestaties en subsidies. Nadelen zijn er ook, de auto’s zijn duur, zwaar, laden langzaam op, etc.

De nadelen van verbrandingsmotoren in de pleziervaart

Gek genoeg heeft het in de watersport zo’n vaart nog niet gelopen terwijl de voordelen juist daar vele malen groter zijn dan in de autoindustrie. Verbrandingsmotoren in de watersport leiden direct tot blijvende vervuiling van het ecosysteem door lekkende olie en brandstoffen en door uitlaatgassen direct op of zelfs in het water. Onderhoud van een verbrandingsmotor in een boot is niet zo eenvoudig als even naar de garage rijden met de auto en veelal duur maatwerk. En dan de geluidsoverlast, gaan we niet juist het water op om te genieten van de natuur, van de ruimte en om tot rust te komen? Hoe vervelend is het dan om gestoord te worden door gillende tweetaktmotoren of zwaar stampende scheepsdiesels met bijbehorende stank en vervuiling?

En hoe zit het dan met deze nadelen bij elektrische motoren in de pleziervaart?

De nadelen zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Het gewicht van een accupakket is over het algemeen niet hoger dan een scheepsmotor met bijbehorende brandstoftanks. Van onderhoud is nagenoeg geen sprake. De aanschafprijs is (nu nog) hoger, maar dat geldt zeer zeker niet voor de gebruikskosten. Het langzamer ‘tanken’ is misschien wel waar, maar vrijwel alle jachthavens beschikken over walstroom en een moderne accu laadt in 2-3 uur op. Vanuit de haven naar een bunkerschip om te tanken, vooropgesteld dat die in de buurt is, en weer terug naar de ligplaats is niet per definitie sneller terwijl die accu rustig op laadt in de haven zodat de bemanning de handen vrij heeft voor andere en leukere bezigheden dan de boot te gaan tanken? Ook als er geen walstroom voorhanden is kan de accu van een elektrische motor geladen worden met behulp van bijvoorbeeld zonne-energie.

Een veel gehoord argument is de actieradius van elektromotoren in de scheepvaart. Dit blijkt een interessant aspect van deze manier van varen te zijn. Uit eigen ervaring kunnen wij stellen dat een verdubbeling van de snelheid grofweg zes maal zoveel vermogen van de motor vraagt. Stel dat een motor 3000W kan leveren en daarbij 7 knopen vaart dan kan met een 4000Wh accu 1 uur en 20 minuten gevaren worden voordat deze helemaal leeg is. Helemaal leeg varen is echter niet goed voor de accu en dus kan gesteld worden dat op vol vermogen maar een uur gevaren kan worden op een volle accu met een bereik van een kleine 13 kilometer. Echter wanneer we de helft van deze snelheid varen tegen een zesde van het vermogen (500W) dan is de snelheid een zeer comfortabele 3,5 knopen en met een bereik van 6 uur leidt dat tot een actieradius van 40 km waarbij de accu nog 25% over heeft. De meeste mensen varen geen 40 km op een dag met hun boot op de motor en mocht de te overbruggen afstand toch groter zijn dan kan simpelweg iets langzamer gevaren worden om het bereik veel groter te laten zijn. Bovenstaande getallen zijn niet fictief maar van onze eigen boot alwaar we twee 3000W pods gebruiken en wij genieten het meest wanneer het vermogen nog onder die 500W gehouden wordt en we in totale stilte over volmaakt vlak water glijden. Bij vol vermogen hebben we voldoende ‘power’ om met een SUP te wakeboarden… en dat achter een kajuitscatamaran. Het mooiste is dat onze pods ook nog regenereren onder zeil waardoor we vaak terug komen in de haven met accu’s die net zo vol zijn of voller zijn dan toen we vertrokken.

Actieradius
3000W
2000W
1000W
500W
250W