Ford Model T: "Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black."
Vandaag is het 116 jaar geleden dat de allereerste Ford Model T in Amerika van de band rolde. Om met die band te beginnen, deze auto was het allereerste serieproduct ooit dat ergens van een lopende band rolde. In 1918 was de helft van alle auto’s ter wereld een Ford Model T. Tot op de dag van vandaag is er slechts van één model auto, de Volkswagen Kever, een groter aantal geproduceerd. Beide bedrijven bestaan nog steeds en behoren nog steeds tot de paar echt grote merken in de auto industrie.
OK, maar wat heeft dit te maken met Robust-MT Marine Technology?
Henry Ford aan het woord: "Ik ga een auto bouwen voor de meerderheid"
“I will build a motor car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be so low in price that no man making a good salary will be unable to own one – and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God’s great open spaces.”
Henry Ford
Robust-MT aan het woord: "Ik ga een elektrische boot bouwen voor de meerderheid"
Exact deze ambitie ligt ten grondslag aan de ontwikkeling van onze boten en onze Robbie in het bijzonder. Wij worden niet gelukkig van het zoveelste superjacht. Wij worden niet gelukkig van uiterlijk vertoon, van onderhoud of van de angst schade te varen. Wij wordt gelukkig wanneer we zorgeloos in rust kunnen genieten op het water. Wij worden nog gelukkiger wanneer we anderen, dankzij onze producten zien genieten op het water. In het bijzonder wanneer dat mensen betreft die zich dat normaliter misschien niet zouden kunnen veroorloven.
Wij wilden een elektrische boot maken, net als de Ford Model T, voor iedereen. Een boot die groot genoeg is voor een gezin van 5, maar klein genoeg om goed beheersbaar te zijn. Het moest een boot worden van duurzame, sterke en onderhoudsvrije materialen. We wilden bovendien dat die boot volgens de hoogst mogelijke standaarden gebouwd zou worden. Design is ondergeschikt aan functie en de prijs moest voor iedereen met een normaal salaris op te brengen zijn.
Daar komt nog bij dat wij geloven dat het hogere marktsegment nodig is om innovaties te ontwikkelen, maar dat het lagere marktsegment essentieel is om die innovaties ook een verschil te laten maken. Zonder Volkswagen, met de Kever vooraan, was er geen Lamborghini, geen Porsche, geen Bugatti en geen Bentley. Geen van de laatstgenoemde merken draagt echt iets bij aan duurzaamheid. Volkswagen daarentegen heeft wel het volume om een verschil te maken.
Ford Model T: "so long as it is black."
“Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.”
Henry Ford
Waarom is onze Robbie zwart?
De werkelijkheid van de Ford Model T is dat deze bij introductie juist in niet in zwart te bestellen was. Alles stond echter in het teken van maximale efficiency, productiecontrole en prijsverlaging. Het bleek na verloop van tijd dat zwarte lak het goedkoopst was en het snelst droogde en vanaf dat moment werd de Ford Model T dus alleen nog maar in het zwart geleverd.
Voor onze Robbie geldt een soortgelijke overweging. Ons HDPE bestaat ofwel uit nieuwe ofwel uit recycled platen van nieuw materiaal. Dit is weliswaar in alle denkbare kleuren te leveren, maar dan moet er wel sprake zijn van een flink volume aan inkoopmaterialen. Zwart is een standaard plaatmateriaal, ruim voorhanden, UV stabiel, kleurvast en bewezen voor langdurig gebruik in de zwaarste omstandigheden. Willen we Robbie betaalbaar houden voor enkelvoudige afname dan is zwart HDPE het materiaal naar keuze. Net als bij de Ford Model T is de boot echter te krijgen in alle kleuren zolang de romp maar zwart is. Met de kussens en belettering kunnen we eindeloos variëren.
Waarin verschilt Robbie van de Ford Model T?
Om te beginnen is Robbie van HDPE en niet van metaal. Ons materiaal is oneindig recyclebaar en in theorie oneindig houdbaar. Dat maakt het wel mogelijk om, net als de Ford Model T, over 116 jaar nog een Robbie tegen te komen.
Robbie is elektrisch aangedreven net als al onze boten. Niet omdat wij vinden dat dat moet in het kader van wereldwijde elektrificatie en globale klimaatdoelstellingen, maar om twee eenvoudiger redenen:
- Elektrisch varen is fantastisch. Met alleen het geluid van de natuur om ons heen genieten we veel meer van de beleving op het water. We zijn ons bewust van onze eigen aanwezigheid en houden daardoor meer rekening met anderen en de natuur als geheel.
- Buitenboordmotoren lozen hun uitlaatgassen in het water. Bovendien leidt tanken, aansluiten, onderhoud en gebruik tot vervuiling door smeermiddelen en brandstoffen. Wij houden van de natuur, we geven om de waterkwaliteit en dus willen we deze onnodige lokale watervervuiling 100% elimineren.
Van de Ford Model T zijn er 15 miljoen gebouwd en ooit was de helft van alle auto’s ter wereld een Ford Model T. Robbie is nog wat bescheidener, maar de ambitie is gelijk.
Als men over 116 jaar zal zeggen dat Robust-MT Marine Technology B.V. met de watersport en vooral waterkwaliteit gedaan heeft wat Ford deed met mobiliteit en productietechnieken, dan hebben wij het goed gedaan.
Henry Ford, bedankt voor de inspiratie!