Kees Struijcken – Blije ePropulsion klant

Kees Struijcken – Blije ePropulsion klant

Zomer 2023, wij zijn onderweg naar Zeeland met onze eigen catamaran en liggen in Willemstad als Kees Struijcken ons belt met een verzoek dat zal leiden tot wederom een heel blije ePropulsion klant.

Kees was geïnteresseerd in een ePropulsion Pod6 Evo set en wilde die het liefst nog dezelfde dag komen bekijken. Dat werd wat lastig met de boot in Willemstad en de auto in Stellendam. Gelukkig kon Kees wel dezelfde dag terecht bij onze vrienden van Drinkwaard in Sliedrecht alwaar de set niet alleen bekeken, maar ook direct aangeschaft werd.

In de dagen en weken hierna hebben we regelmatig contract gehad over de bijzondere installatie die Kees bedacht heeft voor deze Pod. Eind mei werden wij opeens verrast met een prachtig mooi verslag. Lees het hier:

Problemen met de verbrandingsmotor

Tsjah, en daar vaar je dan begin Mei de haven in en je snelheid valt zonder verval in toeren ineens terug naar 1.2 knoop. En je had je dieseltje diezelfde winter zelfs nog wel een hele opknapbeurt gegeven. Tros Japans bessenwier in de schroef bleek achteraf toen de duiker er mee aan de oppervlakte kwam, maar niks opgelost. Ondanks volle toeren kwam onze Scampi van 1972 geen centimeter meer van zijn plaats.

Na het aanbod van goede vriendin Petra om mij met haar boot een sleep(je) te geven van Bruinisse naar de prima werf van Marc Schröder in Dinteloord, bleek aldaar de hydrauliek tussen de motor en de schroefas het,(al na 51 jaar), begeven te hebben. Gezien de leeftijd van het systeem leek repareren een zeer tijdrovende en kostbare affaire te worden dus was de tijd rijp om nog eens terug te komen op een idee dat we al eens jaren eerder overwogen hadden : waarom niet de hele handel er uit en er een elektrische aandrijving voor in de plaats?

Elektrische aandrijving wordt de oplossing

We werden aangenaam verrast door de verbeterde specificaties als vermogen, actieradius alsmede ook het lager gewicht van de accu en de alleszins redelijke prijzen t.o.v. een paar jaar geleden, hetgeen wij vernamen tijdens ons prettige en efficiënte overleg met Remco, van de firma Robust-MT Marine Technology B.V. die het merk ePropulsion levert, waar wij, na uitgebreid rondvragen voor gekozen hebben.

In het vorderende seizoen waarin dus niet konden varen kregen we alle service en soepele medewerking van Robust om ons zo snel mogelijk weer op het water te krijgen en toen ging het ineens snel. Zeer snelle levering, start accu eruit, Hydrofoor eruit, diesel eruit, uitlaat eruit, bediening eruit, gaten dicht was in een week geregeld. Daarna de dieselmotor eruit,- en de nieuwe ePropulsion accu erin getakeld waarna alles geplaatst en aangesloten kon worden.

Dit alles betreft dus de accu, acculader, pod driver, zijbediening en de 6.0 kw. elektromotor die eruit ziet als een soort saildrive en onder de boot geschroeft dient te worden. Dit laatste hebben wij echter niet gedaan. Een ook beschikbare buitenboord versie wilden we niet daar die lelijk uitsteekt, de boxmaat verlengt en wel heel makkelijk te demonteren is, dus heb ik zelf een opklapbare, van buitenaf niet demontabele motorsteun ontworpen die door de werf in R.V.S. perfect in elkaar gelast is. (zie foto’s)

Het resultaat

Hierdoor is een klapschroef dus ook niet meer nodig wat betekent dat het volle vermogen via de bijgeleverde 3-blad schroef zowel voor,-als ook achteruit beschikbaar is, terwijl er onder zeil helemaal geen weerstand meer onder de boot aanwezig is daar de motor dan opgeklapt tegen de hekstoel staat.

Het plaatsen bleek, zoals Remco al belooft had, erg eenvoudig, inderdaad plug en play maar de grootste verrassingen kwamen pas toen de boot terug in het water lag. Ondanks dat het vermogen op papier ongeveer gelijk zou moeten zijn bleek de elektromotor veel meer power te leveren.

Met de oude diesel, een 10 pk farymann haalden we met onze 9 meter lange en ruim 3 ton zware Scampi 30, op volle toeren net 5.2 knopen. De ePropulsion haalt dat al met 1.5 kw terwijl hij er 6 in huis heeft. We moesten dan ook hard remmen toen we de eerste keer met 6.5 knopen de sluis in bleken te lopen maar we lagen dan ook wel vrijwel ogenblikkelijk stil.

Ook de actieradius is 100% meegevallen. Eenmaal terug in de haven van Bruinisse bleek er maar 15% uit de accu gebruikt te zijn. Een zeiltochtje op de Grevelingen, haven uit, optuigen, aftuigen, haven in, kost maar 3%, hetgeen inhoud dat we waarschijnlijk maar 4 tot 5x per jaar hoeven te laden, wat overigens gewoon aan de walstroom kan met 9 ampere.

De voordelen op een rijtje

Dan nog even alle voordelen op een rijtje:

  • Veel meer vermogen
  • Geen dieselluchtjes meer aan boord
  • Geen olie verversen meer
  • Geen antivries meer
  • Geen vettigheid meer
  • Geen lawaai meer
  • Geen impellers v-snaren wisselen meer

    en in ons geval
  • Geen weerstand onder de boot meer
  • Geen aangroeiende schroef meer

    en mochten we nog eens een tros Japans bessenwier tegenkomen

  • Even schroef opklappen, vrijmaken, laten zakken en varen maar weer

U begrijpt, we zijn er erg blij mee.
Kees (van de Marees) en Marion Struijcken.

Kees Struijcken – Blije ePropulsion klant​: Dank je wel!

Natuurlijk zijn wij als Robust-MT Marine Technology B.V. hier ook heel erg blij mee. Niet alleen een tevreden klant met een prachtige innovatieve oplossing, maar ook nog eens een mooie review voor op onze website. Dank je wel Kees en Marion en heel veel vaarplezier met jullie mooie setup.

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen in Zuid Holland tussen Rotterdam en Den Haag, maar ook nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen ook aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij ook over een ligplaats aan het Haringvliet, vlak bij Zeeland, waar we ook proefvaarten kunnen verzorgen. Tevens werken we samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge nabij Amsterdam en Noord Holland. Deze locatie beschikt ook over een eigen haven, een grote kraan alsook een verwarmde en onverwarmde loods. Samengevat, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.

Over onze producten

Wilt u een nieuwe elektrische motor voor uw boot kopen of bijvoorbeeld een bestaande boot ombouwen naar elektrische aandrijving? In onze webshop is alles te koop om ook van uw project een succes te maken. Wij bieden het breedste assortiment van Nederland aan op het gebied van elektrische motoren en aandrijfsystemen in de pleziervaart en tevens tegen de scherpste prijs. Wij onderscheiden ons daarnaast door onze eigen ervaringen met elektrificatie van bestaande boot en staan er mede hierdoor voor garant dat uw kostbare aanschaf ook leidt tot een positieve ervaring. Regelmatig vind u in onze webshop producten in de aanbieding, plaatsen wij eigen test verslagen in onze blog pagina en ook bieden we complete sets aan van motor, accu en alle additioneel benodigde apparatuur. Op onze homepagina staan tevens een aantal reviews en beoordelingen van tevreden klanten, graag zetten we uw review hier nog bij.

Geef een reactie