Voorjaar 2023, net voorafgaand aan het nieuwe seizoen, heeft Robust-MT Marine Technology B.V. een bezoek gebracht aan de UK met een road trip langs collega’s en de zuid kust van Engeland.
2023 Robust-MT Uk trip – The South Coast & Green Tech Boat Show 2024 – MDL Marinas
Een hele botenbeurs gewijd aan elektrisch varen, daar moesten we wel naar toe. We werden niet teleurgesteld. Wat een aandacht voor elektrisch varen in de volle breedte van het spectrum.
We hebben genoten van de stands met allerhande assortiment. We kenden de meeste producten, maar sommigen hadden we nog niet in levende lijve gezien.
Ook hebben we kennis gemaakt met nieuwe mensen, waaronder David Ellis van Temo distributeur Marine Components International, we hebben ook uitgebreid de kans gehad om bij te praten met goede bekenden als Steve Bruce van ePropulsion.
Behalve stands was er ook een drijvende botenshow en wat waren we ongelofelijk onder de indruk van de prachtige Optima E10 van David Kendall. Wat een plaatje, zo eentje willen wij ook wel hebben later.
2023 Robust-MT Uk trip
Nu we er toch waren besloten we om een paar dagen rond te trekken en met eigen ogen een vergelijkend warenonderzoek te houden naar de watersport in de UK versus Nederland en een kijkje te nemen bij diverse havens, landmarks en werven. We zijn helemaal naar Land’s end gereden weer terug. Eigenlijk te weinig tijd, maar desalniettemin zeer de moeite waard.2023 Robust-MT Uk trip – Conclusies
Waar we in Nederland heel veel sloepjes, tenders en dagzeilers zien is dat in Engeland eigenlijk verwaarloosbaar; in ieder geval daar waar wij geweest zijn. Ook jachthavens voorzien van alle faciliteiten zoals wij die kennen zijn aanzienlijk minder te vinden langs de Engelse zuidkust. Wat enorm opvalt zijn de enorme rijen aan moorings en drijvende kades waaraan (zeil)boten jaarrond liggen te wachten op hun eigenaren. Dit heeft direct impact op de mogelijkheden tot elektrisch varen en de behoeften van de klanten. Een boot die vast aan een mooring ligt heeft geen walstroom en daarmee is eigenlijk de kans op elektrisch varen vrijwel direct verkeken tenzij een constructie gemaakt wordt op zonne- of windenergie. Er zijn echter maar weinig merken die dat kant en klaar aanbieden waardoor daar nog een hele wereld te winnen is voor system integrators zoals wij zijn. De infrastructuur in de Nederlandse havens leent zich beter voor volledige elektrificatie van de pleziervaart, zelfs op de reeds aanwezige walstroom infrastructuur.
In Engeland moeten al die eigenaren op en neer naar hun bootjes met een dinghy en daar zien we dan ook een flinke afzet van lichte en kleine elektrische motoren zoals de ePropulsion Spirit of de Temo450 die vooral gebruikt worden om van en naar de boot te komen.
In de havens van Portsmouth, Plymouth, Brigham en Falmouth hebben we eigenlijk geen elektrisch aangedreven boten gezien. Bristol stond ook nog op de planning maar dat hebben we omwille van de tijd moeten laten schieten.
En hoe zit het dan met het binnenwater?
Dat hebben we deze keer niet kunnen zien, volgend jaar gaan we zeker terug om ook daar te verkennen, te leren en onszelf zichtbaar te maken. Onderstaande video van een hybride narrow boat geeft hoop, wat een mooi land en wat een prachtige diverse watersportmarkt. Wij komen zeker terug.