Elektrisch varen, theorie en praktijk

  • Bericht auteur:
  • Bericht gepubliceerd op:13/08/2022
  • Berichtcategorie:Test

Vorig jaar hebben wij onze eigen catamaran uitgerust met elektrische motoren. We hebben ons bij gebrek aan referentie moeten baseren op theoretische berekeningen en in de eerste weken testen op klein water bleek de werkelijkheid beter dan de theorie. Inmiddels zijn we heel wat weken varen verder inclusief flinke afstanden motoren. Tijd voor een tussentijdse evaluatie op basis van twee werkelijke cases om de meerwaarde van elektrisch varen in de praktijk aan te tonen.

Elektrisch varen in de praktijk case 1: Overtocht Woubrugge – Stellendam via Rotterdam

Zaterdagochtend vroeg vertrokken. Nog geen plotter o.i.d. in de boot en geen idee van de werkelijke afstand over het water naar Rotterdam Marina op de Kop van Zuid. 16,5NM oftewel 30km hemelsbreed. De theoretische range ligt tussen 60 en 90km en laat het over water nu eens 45km zijn dan moeten we dus met 25% reserve in de accu’s aankomen in de haven.

Er gingen drie dingen mis onderweg.

  1. Bij de eerste serie bruggen probeerden we ‘mee te liften’ met een andere zeilboot, maar die had asociaal veel haast. Hierdoor veel harder gevaren dan gepland ten koste van bereik.
  2. Bij Gouda bleek de lithium batterij van één van de draadloze controlers ‘lui’ te zijn geworden na een winter in de loods en was een kabel nodig. Die hadden we en die hadden we zelfs helemaal ingebouwd in de boot en doorgevoerd vanaf de motor naar de navigatietafel. Helaas, naar nu bleek, verkeerd om. Wachtend op de spoorbrug de hele installatie uit moeten bouwen om de kabel opnieuw maar andersom te trekken. Lesson learned, vooraf testen!
  3. We kwamen bij Capelle aan den IJssel de sluis door met nog ruim 40%, dat ging goed! Toen moesten we echter de waterweg op met windkracht 5 en stroom tegen. Wat een golven, wat een drukte en zelfs volgas geen snelheid in de boot.

Met nog 12% in de accu’s kwamen we, uren later en bekaf, de haven binnen. Theorie en praktijk, we hebben veel geleerd van deze overtocht. Vooral zuinig zijn aan het begin en wind en stroming incalculeren.

Twee dagen later zijn we van Rotterdam Marina naar de nieuwe ligplaats in Stellendam gevaren.

Ook hier weer golven, stroming en tegenwind. Door de getijden in de gaten te houden en terughoudend te zijn met het vermogen hebben we een ruime 60km afgelegd door haven, het Spui en de Haringvliet. Met genoeg reserve zijn we na een hele lange dag langzaam varen aangekomen op onze nieuwe ligplaats.

Elektrisch varen in de praktijk case 2: Rondje tiengemeten

We zouden gaan zeilen naar het prachtige eiland Tiengemeten. Helaas was er nauwelijks wind en de wind die er stond hadden we pal tegen. Uiteindelijk hebben we 7 uur op de motor gevaren en aangemeerd bij Tiengemeten.

De volgende dag hadden we een afspraak dus vroeg op en terug. Identieke wind, maar 180 graden gedraaid en dus weer 7 uur terug op de motor. Ruim 60km gevaren, we waren de traagste boot op het Haringvliet, maar we hebben het gehaald. De range is dus in lijn met de theorie, mits!

Conclusies

  1. De motoren voldoen aan het berekende bereik en dat bereik is veel meer dan normaliter met een zeilboot op de motor gevaren wordt. Het halen van dat bereik vergt echter een zeer terughoudende bediening van het vermogen.
  2. Wind, stroming en tijd zijn zeer belangrijke factoren en hier dient, meer dan bij een verbrandingsmotor rekening mee te worden gehouden.
  3. Elektrisch varen blijft een fantastische bijna mediterende ervaring. De rust en stilte, zeker op lange afstand werken zeer helend, mits de angst voor bereik uitgeschakeld wordt en er geen sprake is van enige tijdsdruk.

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen tussen Rotterdam en Den Haag, nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij over een ligplaats aan het Haringvliet waar we proefvaarten kunnen verzorgen. Ook werken we, voor grote projecten, samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge. Deze locatie beschikt over een eigen haven, een grote kraan en een verwarmde en onverwarmde loods. Kortom, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.