Peter Volken Smidt – episode 10 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…
6. Het maken van een fundering
7. Het pellen van het onderwaterschip
De motorruimte voorbereiden
De motorruimte van dieselmotoren zijn vaak vies en besmeurd met olieresten. Of laat ik voor mijn motor ruimte spreken, die was vies en oud. Was dit vroeger vast een nette ruimte met geluidsisolerende materialen, daar is na ruim 40 jaar niets meer van over. Bij een aanraking valt de verpulverde isolatie als stof naar beneden. Als hier straks moderne en schone randapparatuur moet komen te hangen dan lijkt me dat de ruimte schoon en netjes moet zijn. Daarnaast moet ook de accu op de plek van de motor komen te staan en op de huidige scheve fundering is dat niet mogelijk.
Ik besluit dan ook om de motorruimte integraal aan te pakken. Voor op de oude fundering laat ik hardhouten wiggen zagen die ik voorzie van gaten waardoor de motorsteun bouten precies erin vallen. Met epoxy verduurzaam ik de wiggen en zet ik ze vast op de oude fundering. De wiggen zijn uitgelijnd qua hoogte met de nieuwe basis voor de motor. De huidige wanden van de motorruimte zijn vies en hier en daar zijn in de loop van de tijd gaten aangebracht van pragmatische doeleinden. De wanden maak ik strak met watervaste multiplex die ik precies op maat zaag. Gelukkig zijn de meeste vlakken recht waardoor het een relatief eenvoudige klus is om een mooie nieuwe multiplex basis te krijgen.
Om er uiteindelijk 1 geheel van te krijgen en ook de krachten van de motor terug naar de oude fundering te krijgen besluit ik om de nieuwe motorruimte te voorzien van een laag glasvezel. Niet alleen voor de krachten handig, ook als er eventueel toch wat water binnen kan komen is er geen man overboord.
Oneffenheden vul ik uit met epoxy pasta, de hoeken rond ik af en kleine correcties schuur ik weg. Daarna bekleed ik de hele ruimte in twee keer met een dikke wildverband vezel die ik nog heb liggen. Ondanks dat ik werk in onmogelijke posities oogt het resultaat als een monoliet geheel. Nu nog afwerken met een DD lak. Maar dat gaat nog even duren aangezien de temperatuur daarvoor op minimaal 15 graden moet liggen…