Peter Volken Smidt – episode 9 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…
6. Het maken van een fundering
De (tijdelijke) installatie van de pod-motor
Nu de eerste laag pantsercoat is gesmeerd is het niet meer de bedoeling om de basis voor de pod-motor aan te passen. En hoewel ik het gevoel heb precies gewerkt te hebben wil ik nu wel zeker weten of dit gevoel ergens op gebaseerd is.
Verder is het ook zo dat in parallel aan de werkzaamheden buiten ook in de motorruimte verder wil werken zodat daar straks alle randapparatuur kan worden opgehangen.
De pod-motor wordt bevestigd onder de boot, uit de motor steken 3 draadeinden die door de romp aan de binnenzijde in de motorruimte met bouten vast gedraaid moeten worden. In de boot wordt voor de overdracht van de krachten een nylon blok gemonteerd in dezelfde vorm van de pod aan de buitenkant. Naast de drie draadeinden moeten ook de data kabel en stroom kabels nog naar binnen worden geleid.
Nieuwe gaten in de romp
Het nylon blok gebruik ik als mal zodat ik haaks van buitenaf de gaten op de juiste positie kan boren. Ik meet eerst nauwkeurig uit wat de hart maat van boot is zodat ik kan beginnen met het eerste gat door de romp. Dit is toch wel weer een spannend moment want er zit toch veel werk in het dichtmaken van de romp en nieuwe gaten boren voelt wat ongemakkelijk.
Het eerste gat zit, met een lange bout zet ik de mal even vast aan de romp. Ik kan de mal nu draaien over de hartlijn van de romp en kan daardoor ook nauwkeurig uitmeten waar de twee andere draadeinden moeten komen. Ten slotte kan ook het gat voor de stroomkabels met een gatenzaag worden geboord. De kern die ik eruit heb gezaagd ziet er in doorsnede mooi massief uit, geen luchtgaten dus dit geeft vertrouwen in een goede basis.
Montage van de pod
Nu de gaten zijn geboord waag ik een eerste poging om de 30 kilo zware pod motor onder de boot te bevestigen. Met wat hulpconstructies lukt dat aardig. Maar omdat ik de gaten voor de M10 draadeinden heb voorgeboord met een 10 mm boor maak ik de gaten iets groter. Dit geeft net iets meer bewegingsruimte. Het nylon blok voor de binnenzijde pas ik qua vorm minimaal aan. De locatie van de gaten komen gelukkig goed overeen met de gewenste positie waardoor ik de motor met het aandraaien van de bouten mooi op zijn plek weet te krijgen.
Vol verwachting bekijk ik aan de onderkant van de boot het resultaat. De motor hangt zowel horizontaal als verticaal en in de lengte van de boot meteen goed op zijn plak. Dat het zo goed zou worden had ik niet verwacht. Bij de definitieve bevestiging van de motor wordt uiteraard aan de buiten zijde maar ook aan de binnenzijde de romp en motor gekit zodat waterdichtheid gegarandeerd is en met dit voorlopige resultaat zou dat geen enkel probleem moeten zijn.