Peter Volken Smidt – episode 5 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
Het opbouwen in laagdikte
Hoewel de duct-tape er voor gezorgd heeft dat de basis behoorlijk strak is, merk ik bij het nameten dat er toch nog wat oneffenheden in het oppervlak aanwezig zijn. En ondanks dat straks de voetplaat van de motor met kit afgedicht wordt wil ik nu toch proberen om een zo vlak mogelijke vloer te creëren. Alles wat ik nu kan voorkomen aan extra kit is mooi meegenomen. Dus nu de eerste laag epoxy en glasvezel goed is uitgehard maak ik een epoxy pasta aan waarmee ik de vloer helemaal uitvlak.
Als ook deze laag is uitgehard doet het schuurapparaat de rest. Het resultaat is een strakke rechte basis.
Onderwaterschip
Toen ik de boot kocht heb ik me vooral bezig gehouden met het opknappen van de romp bovenwater. Op het onderwaterschip zaten hier en daar nog hardnekkige oude resten van een teerachtige antifouling. Die kreeg ik destijds niet makkelijk weg en heb daarom destijds een primer eroverheen gezet om tenslotte de antifouling weer daarover heen te smeren. Na 3 lange jaren in het water zie ik dat er kleine blaasjes zijn ontstaan tussen die oude antifouling verflaag en de primer. En nu de boot toch op de kant ligt besluit ik om ook het hele onderwater schip te schuren en vrij te maken van alle oude lagen om de romp daarna weer op te bouwen met een twee componenten systeem. Maar daarover later meer.
Laagjes stapelen
Terug naar het voormalige gat in de boot. De polysterromp rondom het gat van een Contest is indrukwekkend dik. De romp bestaat uit zeker 1 tot 1,5 cm polyester. Om er voor te zorgen dat dit deel van de romp niet het zwakke deel wordt is het de bedoeling om de originele dikte weer op te bouwen met glasvezel en epoxy. Voor afwerking buiten gebruik ik hetzelfde fijngeweven weefsel wat ik ook voor stap 3 heb gebruikt. Dit weefsel zorgt voor een gladde afwerking maar het nadeel is dat je weinig laag dikte opbouwt.
Aan binnenzijde gebruik ik daarom een combinatiemat waarbij geweven weefsel gecombineerd wordt met gesneden glasvezels. Deze mat zorgt er voor dat je relatief snel laagdikte opbouwt.
Voordat ik kan beginnen met lamineren knip ik de verschillende matten in de juiste vorm, ik ontvet grondig het deel waar ik ga lamineren om vervolgens met epoxy de lagen op te bouwen. Bij dit klusje zorg ik er goed voor dat er geen luchtbellen ontstaan tussen de lagen. En hoewel tijdens het verwerken de op te bouwen dikte nog wat instabiel aanvoelt is het resultaat 24 uur later indrukwekkend. Een hele sterke dikke basis biedt vertrouwen in een goed resultaat.
Op naar de volgende stap, het goed verdelen van de nieuwe krachten van de motor naar de rest van de romp.