Een waterscouting Lelievlet

Hoe gedraagt een elektrische 1kW buitenboordmotor zich achter een waterscouting Lelievlet?

Na afloop van een presentatie over elektrische varen op de eerste schippersavond van het Varend Corso 2023 raakten we aan de praat met een paar waterscouts van Souting Wesselgroep uit Vlaardingen. Dit was een feest van herkenning. Ik heb zelf van mijn 10e tot mijn 22e bij de waterscouts gezeten. Het is dankzij de waterscouting dat ik ooit ben gaan zeilen.

De waterscouts waren enorm geïnteresseerd, misschien wel het meest geïnteresseerd van alle aanwezigen, in de mogelijkheden van elektrisch varen. Het leverde de leukste gesprekken van de avond op. Van anekdotes over het zeilen op De Kaag en het scouting Boterhuiseiland tot de oprechte vraag hoe zo’n stalen, enigzins lompe, scouting Lelievlet zou varen met een bescheiden elektromotor als de ePropulsion Spirit 1.0 Plus.

Tijd voor een praktijktest

We besloten dit zo snel mogelijk te gaan testen en zaterdag 1 april was het zo ver. Het was koud, het regende, het waaide hard, het was ontzettend modderig en vies; de perfecte omstandigheden om een dagje met de scouts op pad te gaan.

De Lelievletten van de Scouting Wesselgroep zijn licht aangepast. Bakboord achter is de spiegel een paar centimeter verlaagd zodat er zonder motorsteun een buitenboordmotor gemonteerd kan worden. Hierdoor was het monteren van de ePropulsion Spirit 1.0 Plus nog eenvoudiger. Wel zouden we de scouts in geval van aanschaf een langstaart willen adviseren. De kortstaart die we bij ons hadden deed het prima, maar toch met enige cavitatie. Een langstaart zou nog mooier lopen.

Direct uit de box met drie volwassen en drie kinderen aan boord viel het op dat deze plompe stalen badkuip (zo noemden wij ze vroeger: “Wees wijzer wij zijn van ijzer”) als een raket uit de startblokken schoot. het koppel van de elektrische motor kwam perfect tot zijn recht in deze situatie. Vooral de acceleratie en het vermogen om een noodstop te maken maakten indruk. Dit overtrof mijn verwachtingen en die van scouts. Ikzelf had een Lelievlet nog nooit zo zien varen.

Overigens stond ik nog op de kant en was Nils aan het varen met de scouts. Ik was achter gebleven om met het bestuur te praten over de mogelijkheden van onze motoren voor deze scoutinggroep.

Rompsnelheid

Na een kwartiertje kwam Nils terug en zijn wij ook aan boord gestapt. De zeeverkenners waren dolenthousiast en vonden het geweldig om ook zelf met deze super moderne en innovatieve motoren te mogen varen. Met Navionics op de telefoon kwamen we er achter dat de boot (nu met 7 man aan boord, merendeels te zwaar) een kleine 3 knopen ging bij 300 Watt en flink wind tegen. Bijzonder was dat we wind mee en met 1000W niet harder kwamen dan 3,4 knopen of 6,30 km/h. Ik wist niet eens dat een Lelievlet zo hard zou kunnen varen, maar blijkbaar was 300 Watt voldoende om een stalen boot van 700kg met 7 mensen aan boord naar de rompsnelheid te brengen. Alle extra vermogen leverde vooral golven op, maar geen snelheid.

Teamleider Erik Scheurkogel was zeer tevreden over deze eerste test met elektrisch varen met een Lelievlet.

Conclusie

Met een accu van 1276Wh is de ePropulsion Spirit 1.0 Plus in staat om 4 uur en een kwartier op rompsnelheid een overbeladen Lelievlet te verplaatsen; langer dan een gemiddelde opkomst. Dat hadden zelfs wij nooit verwacht. Deze motor is gemaakt voor een Lelievlet en eigenlijk zou dit tot de standaard uitrusting moeten gaan behoren van de waterscouts. Schoon, stil, veilig, onderhoudsvrij, kan tegen een stootje en geeft het goede voorbeeld aan de rest van de watersport in Nederland.

Terugkijkend naar mijn eigen tijd bij de scouting was het vooral roeien en wrikken, maar later ook gillende en lekkende tweetakt motoren. Gelukkig is dat anno 2023 niet meer nodig.

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen in Zuid Holland tussen Rotterdam en Den Haag, maar ook nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen ook aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij ook over een ligplaats aan het Haringvliet, vlak bij Zeeland, waar we ook proefvaarten kunnen verzorgen. Tevens werken we samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge nabij Amsterdam en Noord Holland. Deze locatie beschikt ook over een eigen haven, een grote kraan alsook een verwarmde en onverwarmde loods. Samengevat, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.

Over onze producten

Wilt u een nieuwe elektrische motor voor uw boot kopen of bijvoorbeeld een bestaande boot ombouwen naar elektrische aandrijving? In onze webshop is alles te koop om ook van uw project een succes te maken. Wij bieden het breedste assortiment van Nederland aan op het gebied van elektrische motoren en aandrijfsystemen in de pleziervaart en tevens tegen de scherpste prijs. Wij onderscheiden ons daarnaast door onze eigen ervaringen met elektrificatie van bestaande boot en staan er mede hierdoor voor garant dat uw kostbare aanschaf ook leidt tot een positieve ervaring. Regelmatig vind u in onze webshop producten in de aanbieding, plaatsen wij eigen test verslagen in onze blog pagina en ook bieden we complete sets aan van motor, accu en alle additioneel benodigde apparatuur. Op onze homepagina staan tevens een aantal reviews en beoordelingen van tevreden klanten, graag zetten we uw review hier nog bij.

Geef een reactie