Peter Volken Smidt – episode 11 – Het elektrificeren van een Contest 30
Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.
Eerdere episodes:
2. Het verwijderen van de oude motor
3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen
4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…
6. Het maken van een fundering
7. Het pellen van het onderwaterschip
8. Pantsercoat, een eeuwig durende bescherming
Het installeren van de randapparatuur
Dit is alweer episode 11 van het conversieverslag van Peter Volken Smidt. Eindigde episode 10 nog met een opgeschilderde motorruimte, inmiddels is dat probleem ook verholpen. Met resterende DD lak nog uit een ander project wacht ik een dag af waarbij de temperatuur ongeveer 9 graden met zon is. Gewapend met een elektrisch kacheltje neem ik de gok om de motorruimte te schilderen. Aangezien de ruimte volledig afsluitbaar is en de kachel met gemak 15 graden kan halen is het in volgorde van logisch werken nu een mooi moment om te schilderen. En jawel, het werkt. De temperatuur is ok en de DD lak hardt mooi uit. Tijd om daarna de randapparatuur zoals de computer voor het motormanagement, de oplader maar ook de gashandel en het dashboard te installeren.
Aangezien ik de motor nu al een tijdje in huis heb en ik de motor al eens volledig heb aangesloten is het door de genummerde kabels een fluitje van een cent om de apparatuur op te hangen. Een extra voordeel van de opnieuw betimmerde motor ruimte is ook de extra stevige houten wanden waardoor alles goed stevig opgehangen kan worden.
Voor het dashboard moet er een vierkant gat gezaagd worden in de nieuwe glasvezelhuid die ik heb gemaakt bij het verwijderen van het oude dashboard. Met de multitool is ook dit klusje niet erg ingewikkeld. Helaas is de nieuwe glasvezel in de kuip nog niet geschilderd waardoor het dashboard, de aan-uit knop en de gashandel nu nog tijdelijk op zijn plek zitten. Als straks de lente goed aan is gebroken kan ook dit deel geschilderd worden.
Alles hangt, de loodzware accu staat op zijn plek maar er is nog 1 ding wat niet is gedaan. De podmotor moet nog afgekit en aangedraaid worden. Een aangezien vooralsnog alles zo soepel verloopt doe ik dat ook nog even. In de haven chef ik een paar extra ogen die kunnen zien hoe de motor en de kit tegen de romp aan komen.
Met speciale nautische kit, geschikt voor alle type vaarwater kit ik de volledige voet van de motor in en draai ik vervolgens van binnenuit de moeren aan de draadeinden gelijkmatig aan. Langzaam maar zeker trekt de motor zich tegen de romp van de boot aan. Langzaam maar zeker zie ik ook de kit aan alle kanten een klein beetje naar buiten geduwd worden. Een goed teken want dan weet je zeker dat de kit overal dekkend is aangebracht.
Als de moeren vast zitten kit ik als laatste de rand rond de pod motorvoet af en werk die gelijkmatig af. Het resultaat is strak en hopelijk waterdicht. Maar zal blijken uit een van de komende stappen waarbij de boot het water in getakeld wordt.
Is er nog een ding in deze stap en dat is het testen van de motor. Ik kan natuurlijk niet wachten. Ik schakel de motor aan, zet het dashboard aan, zet de hoofdschakelaar om en begin voorzichtig gas te geven. Het geluid van een zoevende elektrische motor klinkt me als muziek in de oren. Het werkt… Nu nog in het water.