Peter Volken Smidt – episode 12 – Het elektrificeren van een Contest 30

Peter Volken Smidt – episode 12 – Het elektrificeren van een Contest 30

Inleiding Robust-MT Marine Technology B.V.

Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen! Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. geloven dat succes een combinatie van factoren is. Kennis is er hier slechts één van maar onbruikbaar zonder faciliteiten, middelen, capaciteiten, etc. Het is om deze reden dat wij nooit krampachtig zullen doen over het delen van kennis of het verstrekken van een podium aan iemand anders die dat verdient of wanneer er nuttige kennis te delen is.

Eerdere episodes:

1. Hoe het allemaal begon

2. Het verwijderen van de oude motor

3. Een boot op het droge en het verwijderen van resterende onderdelen

4. Een gat in mijn romp, hoe nu verder…

5. Het opbouwen in laagdikte

6. Het maken van een fundering

7. Het pellen van het onderwaterschip

8. Pantsercoat, een eeuwig durende bescherming

9. De (tijdelijke) installatie van de pod-motor

10. De motorruimte voorbereiden

11. Het installeren van de randapparatuur

De antifouling

Dit is alweer episode 12 van het conversieverslag van Peter Volken Smidt. In het proces tot verduurzamen van de boot zijn vele keuzes te maken. Dat begon al bij de keuze voor het opknappen van een oude boot. Gezien alle chemicaliën die nodig zijn geweest voor het verlengen van de houdbaarheid van de boot kan je afvragen of dat afweegt tegen de bouw van een nieuw schip. Economisch denk ik wel, qua milieu impact is de bouw van een nieuw schip nog steeds vrij omvangrijk. Dat zelfde geldt voor het elektrificeren van de motor, alle grondstoffen die nodig zijn voor het maken van de accu zijn ook schaars en is dat het waard?

Een laatste slag is de keuze van de antifouling. Zeker na het schuren van het spul kwam ik er achter dat dit toch wel echt een goedje is wat ik niet in het milieu wil laten komen. Ik ga daarom op zoek naar een milieuvriendelijk alternatief wat geschikt is voor relatief langzaam varende boten, pesticide vrij en makkelijk in onderhoud. Daarnaast wil ik niet ieder jaar mijn boot uit het water halen dus moet het ook nog eens twee jaar kunnen functioneren.

Er komen steeds meer aanbieders die beweren een goed alternatief te hebben voor de oude traditionele en helaas ook vervuilende antifouling.

Er kwamen echter twee producten naar voren die ik als erg geschikt heb beoordeeld. International heeft sinds januari 2023 het product B-free explore, een biocide vrije fouling. Daarnaast heeft Hempel al enkele jaren Silic one wat vergelijkbaar is met het product van International.

Doordat levering van het eerste genoemde product niet op tijd is voor mijn boot besluit ik om silic one van Hempel te gaan toepassen. Na wat navraag blijkt dat ik de silic one tiecoat (de hechtlaag) rechtstreeks kan toepassen op de pantsercoat. Na de tiecoat volstaan twee lagen silic one om zeker twee jaar door te kunnen varen.

Zoals ook de naam doet vermoeden wordt de basis gevormd door siliconen. Deze komen niet vrij in het water maar voorkomen hechting aan de oppervlakte. Met regelmatig varen hou je de laag vrij van aangroei en anders is een zomerse duik in het water gewapend met een zachte spons ook een goede manier om de boot vrij van aangroei te houden.

Het aanbrengen van de tiecoat en silicone is nog wel iets om goed in te plannen. Er zijn vrij strikte voorwaarden qua temperatuur, opvolgtijden en luchtvochtigheid. En zeker nu het nog geen echte lente is vormt dat nog wel een uitdaging.

Peter Volken Smidt - episode 12 - Het elektrificeren van een Contest 30 2

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen in Zuid Holland tussen Rotterdam en Den Haag, maar ook nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen ook aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij ook over een ligplaats aan het Haringvliet, vlak bij Zeeland, waar we ook proefvaarten kunnen verzorgen. Tevens werken we samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge nabij Amsterdam en Noord Holland. Deze locatie beschikt ook over een eigen haven, een grote kraan alsook een verwarmde en onverwarmde loods. Samengevat, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.

Over onze producten

Wilt u een nieuwe elektrische motor voor uw boot kopen of bijvoorbeeld een bestaande boot ombouwen naar elektrische aandrijving? In onze webshop is alles te koop om ook van uw project een succes te maken. Wij bieden het breedste assortiment van Nederland aan op het gebied van elektrische motoren en aandrijfsystemen in de pleziervaart en tevens tegen de scherpste prijs. Wij onderscheiden ons daarnaast door onze eigen ervaringen met elektrificatie van bestaande boot en staan er mede hierdoor voor garant dat uw kostbare aanschaf ook leidt tot een positieve ervaring. Regelmatig vind u in onze webshop producten in de aanbieding, plaatsen wij eigen test verslagen in onze blog pagina en ook bieden we complete sets aan van motor, accu en alle additioneel benodigde apparatuur. Op onze homepagina staan tevens een aantal reviews en beoordelingen van tevreden klanten, graag zetten we uw review hier nog bij.

Geef een reactie