Tanaruz Ozare 6.5

Tanaruz Ozare 6.5 - het eerste prototype voor Hiswa te Water 2023

Ergens in april ontvingen wij een email van een ‘paar jonge gasten’ die binnen een half jaar een 3d geprinte boot gingen ontwikkelen en daar graag een ‘dikke motor’ voor wilden hebben. Het werd het begin van een avontuur waar bij Tanaruz en Robust-MT Marine Technology B.V. intensief samengewerkt hebben om de eerste Ozare 6.5 klaar te krijgen voor de Hiswa te Water in Lelystad. Lees hier ons verslag.

Tanaruz Ozare 6.5 7

Dit ging eraan vooraf

Te beginnen met die email, daar was nog wel het één en ander aan verduidelijking nodig alvorens met een passend voorstel te kunnen komen. Anders gezegd, het pakket van eisen leek niet geheel realistisch. Toch daagde het bericht wel uit om eens te kijken wat hier achter schuil ging. Een 3D geprinte sloep ontwikkelen is nogal iets en de tijdslijn wel heel erg kort. Maar wat nu als…

We besloten eens een praatje te gaan maken met de mensen van Tanaruz. Dit werd een gesprek om niet snel te vergeten. Tot onze grote verbazing stond er achter het kantoor daadwerkelijk een 3d printer in staat tot het printen tot 12m lengte. Wij hebben al langere tijd gesprekken met botenbouwers en met 3d print specialisten, maar niet eerder kwamen we een botenbouwer tegen die zelf een printer ter beschikking heeft. Dat biedt wel heel veel perspectief en flexibiliteit.

In het kantoor viel het op hoe ontzettend creatief en gedreven deze jonge gasten waren. De hele muur behangen met moodboards, renders en schetsen. Wat ontzettend leuk was, was de hulpvraag. Niet alleen werd er oprecht gevraagd naar onze indruk en suggesties voor de boot. Het bleek ook dat deze club best wat hulp kon gebruiken m.b.t. de elektrificatie. Er was voldoende kennis over boten / sloepen en zeker voldoende creativiteit, maar er was eigenlijk geen kennis voorhanden inzake elektriciteit aan boord en elektrische aandrijfsystemen.

Tanaruz wilde voor de Hiswa 3 Ozare 6.5 boten bouwen en kon wel een partner gebruiken die alles omtrent elektriciteit wilde ontwerpen, leveren, bouwen en testen. Van walstroom tot schroef, precies onze dienstverlening dus.

En toen, vertraging

Het daadwerkelijk komen tot een passende oplossing werd een uitdaging evenals het daadwerkelijk bouwen/printen van het prototype. Waren we er eindelijk uit wat de aandrijving moest worden, staakte de producent van de motor alle bedrijfsactiviteiten. Was het model klaar, bleek de print toch nog wat ‘bijschaven’ nodig te hebben. Kortom, de toch al korte tijd werd echt heel erg krap.

Overeenstemming over de set van Tanaruz Ozare 6.5

Natuurlijk waren we het veel te laat eens over de daadwerkelijke set en dan kwam er ook nog eens een zomervakantieperiode tussen. Wij bij Robust-MT Marine Technology B.V. kennen echter etmalen van 48 uur, we werken de blaren op onze handen en slapen desnoods snel en achterstevoren. De mannen van Tanaruz bleken uit hetzelfde hout gesneden en zijn in die periode zelfs op kantoor blijven slapen om het werk gedaan te krijgen. Verwelkomd worden op een vroege zaterdagmorgen met de tandenborstel nog in de mond, klasse!

De set waar we op uit kwamen bestond onder andere uit:

En toen was het vakantietijd

Gedurende onze vakantie werden alle materialen bij Tanaruz geleverd. Nu was het alleen nog wachten op de eerste geslaagde print. De intentie was dat dat casco bij ons geleverd zou worden, waarna wij de gehele afbouw zouden verzorgen. De tijd haalde ons in en ineens was het de week van maandag 21 augustus, maandag 28 augustus moest de boot verscheept worden naar Hiswa.

Uiteindelijk konden we donderdag 24 augustus starten. Niet op onze locatie, maar met een auto vol met al het mogelijke gereedschap op locatie Tanaruz.

De bouw

Bij binnenkomst lagen er twee ruwe casco’s, nog warm en rustend op de supports (ondersteuningen om een 3d print in positie te houden tijdens het printen). Van deze twee was maar één casco goed genoeg. Dit was ook gelijk de eerste keer dat we het ontwerp daadwerkelijk in detail konden bekijken. Hierbij viel meteen al op dat alles wat we bedacht hadden, uitgaand van verkeerde aannames, overboord kon. We hadden bedacht alle elektronica in de console in te bouwen, helaas, die kan niet open en dus moest er een plan B bedacht worden. We hadden afgesproken dat er ‘kanalen’ in de print zouden zitten om kabels door te trekken. De ‘kanalen’ waren er wel, maar daar was met geen mogelijkheid een kabel doorheen te trekken. Kortom, we hadden de nodige uitdagingen samen. Mouwen opstropen en aan het werk.

In overleg werd besloten alle apparatuur in te bouwen onder de achterste bank. Hier worden ook de accu’s en laders geplaatst en kan ook gelijk de walstroom binnen komen. Dit ziet er uiteindelijk zo uit:

Tanaruz Ozare 6.5 4
Tanaruz Ozare 6.5 6
Tanaruz Ozare 6.5 3

Op de donderdag heb ik alleen de hele dag door kunnen werken en was het basis elektrische systeem klaar en getest. Op de zaterdag moest de navigatieverlichting nog gemonteerd worden evenals de gehele aandrijflijn. Gelukkig had ik Nils bij me en samen met wat hand en spandiensten van de mensen van Tanaruz is het geluk om alle elektra en de aandrijving tijdig gemonteerd en getest te krijgen.

Op Hiswa te Water 2023 lag de boot er werkelijk prachtig bij. Wat een blikvanger en wat een prestatie om vanuit het niets binnen 6 maanden zo’n boot werkend en productierijp afgemonteerd op zo’n prestigieuze show te krijgen. Een heel dik compliment voor Team Tanaruz en toch ook wel een schouderklopje voor onszelf om in effectief twee dagen een ons totaal onbekende boot afgebouwd te krijgen zonder enige concessie aan gebruikte materialen en afwerking. Zo doen wij dat dus bij Robust-MT Marine Technology B.V.

Neem gerust contact op voor uw project, we helpen graag.

Tanaruz Ozare 6.5 1

Over ons

Robust-MT Marine Technology B.V. is gevestigd in Monster aan de rand van het waterrijke Westland. Gelegen in Zuid Holland tussen Rotterdam en Den Haag, maar ook nabij Delft en de Noordzee. Onze showroom en werkplaats liggen ook aan doorgaand vaarwater. Daarnaast beschikken wij ook over een ligplaats aan het Haringvliet, vlak bij Zeeland, waar we ook proefvaarten kunnen verzorgen. Tevens werken we samen met een gerenommeerde jachtbouwer en jachtwerf in Woubrugge nabij Amsterdam en Noord Holland. Deze locatie beschikt ook over een eigen haven, een grote kraan alsook een verwarmde en onverwarmde loods. Samengevat, hoe groot of klein uw project ook is, wij kunnen u de benodigde producten en ondersteuning bieden.

Over onze producten

Wilt u een nieuwe elektrische motor voor uw boot kopen of bijvoorbeeld een bestaande boot ombouwen naar elektrische aandrijving? In onze webshop is alles te koop om ook van uw project een succes te maken. Wij bieden het breedste assortiment van Nederland aan op het gebied van elektrische motoren en aandrijfsystemen in de pleziervaart en tevens tegen de scherpste prijs. Wij onderscheiden ons daarnaast door onze eigen ervaringen met elektrificatie van bestaande boot en staan er mede hierdoor voor garant dat uw kostbare aanschaf ook leidt tot een positieve ervaring. Regelmatig vind u in onze webshop producten in de aanbieding, plaatsen wij eigen test verslagen in onze blog pagina en ook bieden we complete sets aan van motor, accu en alle additioneel benodigde apparatuur. Op onze homepagina staan tevens een aantal reviews en beoordelingen van tevreden klanten, graag zetten we uw review hier nog bij.

Geef een reactie